وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

قناعت درمصرف

قبل از مطالعه یکی از سایتهای خبری که مبحث بسیار مهم و حساس افزایش قیمت مواد غذایی وکمبود ان  در جهان را اورده بود قصد داشتم امروز سری به جهان ورزش زده و ازاخبار وضعیت فوتبال کشور و انچه که  این روزها د رمیادین  ورزشی میگذردرا مرور وبررسی کنیم بویژه قصد داشتم از شخصیت خوب وپسندیده و الگوی مناسب مربیان وطنی یعنی اقای قطبی بگویم که انشاالله سعی میکنم در اینده انرا بیاورم لذا اهمیت موضوع مهم تامین مواد غذایی برای خیل عظیم جمعیت رو به ازدیاد جهانی و علی الخصوص ایران عزیزی که بشدت دچار خشکسالی شده و ازطرفی برکزاری نشست مهم و سرنوشت ساز سازمان خواربارو کشاورزی  جهان (fao) و حضور ریاست محترم جمهوری در بین رهبران کشورهای جهان در ایتالیا من را بر ان داشت که مطالب بسیار مهم تحلیل گران را در این جا اورده و نکته مهم پیشه کردن قناعت در مصرف را بر اساس ؛واکلو واشرب و ولا تسرفو ؛مد نظر قرار داده تا دراینده مواجه با مشکل نشویم بنابراین عین گزارش را جهت بهر ه برداری تقدیم می کنم امید انکه مورد قبول وتایید و عمل قرار گیرد :

کنفرانس سه روزه سازمان خواربار و کشاورزی جهانی، که روز سه شنبه، سوم ژوئن، با حضور رهبران شمار زیادی از کشور ها از جمله ایران در رم گشایش یافت، به امنیت غذایی و  دشواری های ناشی از اوج گیری سرسام آور بهای مواد کشاورزی و پیامدهای آن می پردازد.

ترس از کمبود غذا

در میان شوک های بزرگی که طی چند دهه گذشته بر اقتصاد جهانی وارد آمد، شوک ناشی از اوج گیری مواد غذایی در ماه های اخیر سخت غافلگیر کننده بود. در فاصله چند هفته، بیش از سی کشور جهان با طغیان گرسنگان روبرو شدند و ترس از کاهش عرضه برای پاسخگویی به تقاضای روز افزون مواد غذایی بر جهان سایه افکند.

سازمان خوار بار و کشاروزی جهانی، که یکی از نهاد های تخصصی عضو خانواده ملل متحد است، کنفرانس سه روزه رم را به منظور یافتن بهترین راه ها برای رویارویی با این چالش بزرگ دهه نخست قرن بیست و یکم میلادی برگزار کرده است.

علل مقطعی تب کنونی مواد غذایی کم و بیش شناخته شده است:

خشکسالی شمار زیادی از مناطق جهان، از جمله کشورهای حاصلخیزی چون استرالیا را، فرا گرفته است. شماری از کارشناسان هواشناسی می گویند که دگرگونی های جوی ناشی از فعالیت های انسانی، یکی از مهم ترین عوامل زاینده این خشکسالی است. 

از سوی دیگر مصرف مواد غذایی در میان قشر هایی از جمعیت در قدرت های نوظهور به ویژه چین و هند افزایش یافته است. به بیان دیگر با زایش طبقات متوسط در این کشور ها، که شمار آنها به دلیل نرخ رشد بالای اقتصادی به سرعت بالا می رود، مصرف و در نتیجه تقاضای مواد غذایی نیز بیشتر و بیشتر می شود.

اوج گیری سرسام آور بهای نفت هم بهای حمل و نقل مواد غذایی را افزایش می دهد و در نتیجه قیمت آنها را بالا می برد. به علاوه بخش رو به گسترشی از زمین های کشاورزی به تولید سوخت گیاهی اختصاص می یابد و، به همان اندازه، عرضه مواد غذایی کم می شود.

و سر انجام سفته بازی معامله گران در بازار مواد اولیه را نیز نباید از یاد برد. با توجه به بحران در بازار مسکن، سهام و سقوط دلار، شمار روز افزونی از جویندگان سود آسان به بازار مواد اولیه از جمله غذا روی آورده اند و افزایش این مواد را، به گونه ای مصنوعی، تشدید کرده اند.

عوامل ساختاری

ولی در ورای این عوامل مقطعی، تنش در بازار مواد غذایی عمدتا از یک سلسله عوامل ساختاری سرچشمه می گیرد که مهم ترین آنها ضعف سرمایه گذاری در عرصه کشاورزی در بخش بزرگی از جهان بوده و هست.

به علاوه قدرت های بزرگ کشاورزی جهان، به ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا، با اعطای گسترده یارانه به کشاورزانشان، عملا نظام رقابت آزاد را در عرصه کشاورزی بر هم زده و تولید کنندگان کشورهای در حال توسعه را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده اند.

همه این عوامل در جهش بهای مواد غذایی، و مصیبتی که از این ناحیه بر فقیر ترین مردمان دنیای در حال توسعه وارد آمده، موثر بوده اند.

در گزارشی زیر عنوان «چشم انداز های کشاورزی جهان در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ میلادی»، که چند روز پیش به طور مشترک از سوی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتشار یافت، گفته می شود که تنش در بازار بین المللی مواد غذایی مقطعی و موقتی نیست.

به پیش بینی همان سازمان طی ده سال آینده، بهای گوشت گاو، ۲۰ درصد، بهای شکر ۳۰ درصد، بهای گندم ۴۰ تا ۶۰ درصد، بهای کره ۶۰ در صد و بهای روغن نباتی بیش از ۸۰ درصد افزایش می یابد.

ضعف های کشاورزی ایران

با این حال همه کشورها، در قبال وضعیت کنونی بازار مواد غذایی، در وضعیت یکسانی نیستند. در این عرصه نیز، همانند بسیاری از دیگر از عرصه های اقتصادی، گروهی از کشور ها برنده و گروهی دیگر بازنده اند.

کشور های بسیار فقیر، به ویژه در آفریقا، در حال حاضر زیر بار بهای بسیار گران نفت و مواد کشاورزی، کمر خم کرده اند.

در عوض شماری از تولید کنندگان مواد کشاورزی، به ویژه در دنیای در حال توسعه، به برکت افزایش بهای مواد غذایی به منافعی سرشار دست یافته اند.

گزارش مورد نظر می گوید که در دراز مدت، مرکز ثقل تولید جهانی کشاورزی به تدریج از کشورهای پیشرفته صنعتی به کشورهای در حال توسعه منتقل می شود.

ایران، به دلایل گوناگون، از بحران کنونی در بازار جهانی مواد غذایی زیان می بیند. دشواری هایی چون کمبود آب، پیش روی کویر، کمبود شدید سرمایه گذاری، ضعف بهره وری، پاره پاره بودن زمین ها و نظام خرده دهقانی، کشاورزی ایران را در موقعیتی بسیار شکننده قرار داده است.

خشکسالی موجود در کشور، که گویا سال ۱۳۸۶ را به کم بارش ترین سال آبی در چهل سال گذشته بدل کرده، شکنندگی ایران را در برابر تنش های کنونی بازار بین المللی غذا افزایش داده است.

به پیش بینی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی، تولید گندم، ذرت و جو در ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی دو میلیون و هشتصد هزار تن کاهش می یابد، اما تولید برنج در سطح سال گذشته، معادل یک میلیون و هشتصد هزار تن باقی خواهد ماند.

همان سازمان پیش بینی می کند که واردات غلات از سوی ایران از چهار میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به شش میلیون تن در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

تنها ستون دفاعی ایران در رویارویی با وضعیت موجود در کشاورزی جهانی، دریافتی های قابل ملاحظه از محل صادرات نفت است که به کشور اجازه می دهد از راه واردات انبوه،  شوک حاصل از جهش مواد غذایی را تا اندازه ای جبران کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد