وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

ادامه مطلب

فرصتی دست داد تا بتوانم با شما دوستان خوب خودم تسویه حساب کنم و دیونات معوقه را پرداخت . 

شاید برای اکثر افراد زمانی که بحث بدهی و تسویه حساب پیش می اید فورا افکار به سمت مسکوکات و چک وسفته و بانک و.....گسیل پیدا کند ولی هیچ فکر کرده اید تسویه تعهدات اخلاقی انسانها سنگین ترین دیون است ؟ 

با این مقدمه در اهمیت وفای به عهد سراغ ادامه مطلب مراسم عروسی در مناطق روستایی با اولویت عشایر و انهم عشایر منطقه بویر احمد برویم و در قسمت اول گفتم که چادرها برافراشته و زنان و مردان بصورت جداگانه به شادی و هلهله می پردازند اگر چه در زمانهای گذشته و قبل از التقاط فرهنگی تنها الات طرب و موسیقی همان ساز و دهل بود لیکن مدتی است که این انسانهای صمیمی و ساده برای پاسخ به خواستهای شهری مابانه فرزندان و انهایی که از توسعه و پیشرفت کشورهای توسعه یافته فقط موسیقی و رقصهای انچنانی را به عاریت برده اند از ارکسترهای انچنانی که در بسیار از زمانها به ارگ ختم می شود نیز استفاده می کنند لیکن تعهدات جوامع عشایری در قبال فرهنگ واداب و سنن و از طرفی خواسته های فرزندان باعث میشود که به نوبت و در اکثر مواقع در ابتدا برای سه روز از ارگ و ارکسترهای جدید و در سه روز اخر و یا حتی دو روز پایانی از ساز و نقاره محلی که توسط مطربان نواخته و سروده میشود استفاده گرد د نواختن ارگ و ...بدلیل تعهدات و اعتقادات و تعصبات خاص روستائیان و عشایر با رقص ذکور به تنهایی ادامه می یابد لیکن در این مقطع خبری از اناث نیست و بنابراین تماشای رقص پسران و مردان برای زنان بسیار جالب و دیدنی است لیکن در اثنای نواختن ساز و نقاره میدان بیشتر به زنان ایل داده می شود پوششهای بسیار سنگین که علیرغم گذشت مدتهای بسیار مدید هنوز نشانه های بارزی از تشخص و وقار زنان روستائی و عشایر را در بر دارد با ان جلوه بسیار زیبا و الوان مختلف که انسان را به تماشای زیبائییهای خلقت شده خالق یکتا می برد جلوه گاهی راستین از تبلور عینی نقاش والا مرتبه طبیعت است در ادامه مراسم مردان اعم از پیروجوان نیز به صف های منظم لباس رنگیهای خوش قامت و خرامان عشایری می ایند که هر کدام با پولک دوزیهای با نقش و نگار و زرین نمایشی زیبا را از زیبایی انسانیت توام با حفظ ارزشها بنمایش گذاشته اند و حلقه ای از دو جنس مونث و مذکر  پیر و جوان به بلندای مسافتهای طی شده ایل در زمانهای ییلاق وقشلاق و به استقامت تمامی کوههای سر یه فلک کشیده ای که در طول سفر با اسبان و استران زیر پا میگذارند تشکیل می شود و زیبایی این صحنه ها با چرخش پارچه هایی در دستان این بنی نوع از بشر دوچندان می شودانجا و ان زمان دیگر خبر از خشکسالی های مستمر و راههای صعب العبور و جاده های مملو از اتومبیلی که گاه در یک ییلاق و قشلاق بدلیل بی مبالاتی تعدادی از انسانهای شهر نشین در یک حادثه تمامی ثروت اندوخته شده چند ساله عشایری را با اتومبیل به زیر گرفته و کاه نیز فرار را بر قرار ترجیح می دهد و تحمل گرسنگیها و تشنگی ها برای نقل مکان استفاده از موهبت های الهی در طبیعتی که اگر این عشایر به انجا نرفته و از علوفه مراتعشان استفاده نکنند میلیاردها ثروت این اب و خاک بدو ن استفاده خواهد ماند و......نیست و همه دست در دست هم ایامی را برای شادی و نشاط و با هم بودن سپری می کنند . 

تک تیراندازی تیراندازان برای افزودن شادی به جمع نیز دیدنی و تماشایی است و همراه با صداقت و صفای ذرونی انسانهای وارسته ای که در اولین برخورد منش و ذات و جوهره راستین و واقعی بشریت را به منصه ظهور گذاشته و برایشان غریبه و اشنا تفاوتی ندارد و هر چه در جبین دارند رو کرده تا میهمانشان لحظات با ایشان بودن را به بهترین و جه سپری کند و ایا میتوان از اینهمه صفا ومحبت که در کوران توسعه یافتگی جوامع بشری چه غربی و چه شرقی دیگر اثاری از ان را نمیتوان یافت و هنوز به برکت نیات خالصانه عشایر در وجودشان نهفته و بدون تغییر مانده است به سادگی گذشت ؟؟؟؟؟ 

اوج مراسم رقص و پایکوبی برای مردان را باید در چوب بازی انها مشاهده کرد صدای شاباش شاباش توام با کل های متوالی زنان روستائی و عشایر و چوبهای در دست دو نفر از مردان انها که معمولا از انار است برای اشنائی  شما مجبورم توضیحی داشته باشم : 

در حالیکه زنان در چادرهای مخصوص گرد هم نشسته اند مردان حلقه ای را تشکیل می دهند بنحوی که زنان نیز بتوانند صحنه چوب بازی را که در اصطلاح    ترکه بازی    می نامند را ببینند و مردان به نوبت شروع به بازی می کنند برای این کار چوب ضخیم و قطور و بلندی را بعنوان پایه در دست فردی و چوبی نازک تر در دست دیگری و با شروع بازی چرخش رقص گونه ای که با پاها انجام شده و محوطه را دور می زنند از هر دو نفر اغاز می کنند و پس از گذشت دقایقی فرد چوب  با قطر بیشتر به دست پایه یا همان چوب را بر زمین گذاشته و فرد دیگر تلاش می کنند تا از دفاع با چوب پایه کذشته و جوب نازکتر را بر قسمتی از پای حریف بنشاند و پس از رها شدن چوب که منجر به برخورد جوب نازک به پا و یا جوب طرف شده چوبها تعویض و طرف دیگر حمله و دیگری دفاع می کند . 

در طول چوب بازی بویژه در زمان حمله و دفاع بازیگران صداهای  کل  زنان و شاباش  مردان به جذابیت و زیبایی مراسم دو چندان می افزاید . 

وشاید بتوان در توصیف بهترین لحظات این مراسم اوقاتی را بازگو کرد که عروس مراسم بهمراه داماد با لباس مخصوص در بین حلقه مردان و زنان ایل که مشغول رقص هستند و در صفهای مرتب حاضرند حضور یافته و با صداهای شادی افرین جمع به گرمی مراسم می افزایند

و پس از ساعاتی که توصیفش بسیار مجال می خواهد دیگهای مختلف غذا که برای خانوادهای فقیر و متوسط شامل خورشت قیمه و سبزی و برای برخوردارتر انها چلو مرغ است به صحنه اورده و با گستردن سفری به بلندای صفا و صمیمت این قشر بی ادعا همه در اطراف ان جمع شده و هر چهار نفر سینی چلو را با خورشت مخصوص به اشتراک گذاشته و نوش جان می کنند . 

معمولا کادو ها و هدیه های مراسم را از سرمایه های دوست داشتنی خود که بره ها و کهر های سال اولی است انتخاب کرده و با خود به مراسم می اورند و اگر چه تجدد با اهستگی به جوامع نیز می اید گاه اسکناس ها و طلاهای ادائی نیز کادو شده و جای خود را به هدیه های قدیم می دهند .  

در هر حال این کوتاه سخنی بود از جالب ترین مراسم که قلم قاصر من را پاسخگوی روایت راستین و واقعی ان نیست و برگ سبزی است تحفه درویش از مراسمی با غنای بسیار .

نظرات 1 + ارسال نظر
نهال دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 ب.ظ

مراسم قشنگی بوده...

سلام
همانطوریکه خود شما هم کاملا اگاهید همه قشنگیها را باید در صداقت دید که این دسته از مردم نیز منشا و منبع ان هستند موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد