X
تبلیغات
نماشا
رایتل
شنبه 18 مهر‌ماه سال 1388

برای کاهش گرفتگی عضلات گردن تان، سرتان را کمی به اطراف می‌چرخانید و سپس چشمان تان را می‌بندید. پس از اندکی استراحت در حالتی که به سمت نمایشگر رایانه خم شده‌اید و در نزدیکی آن قرار دارید، دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرید

این در حالی است که برای مدتی کوتاه همه چیز در مقابل دیدگان شما تیره و تار است. بنابراین نمی‌توانید واژه‌هایی را که روی صفحه
نمایشگر
نقش بسته‌اند، تشخیص دهید.



آیا واقعا با هر ضربه‌ای که انگشتان شما بر صفحه کلید رایانه می‌زنند یا هر فایل ویدئویی که روی صفحه رایانه به تماشای آن می‌نشینید یا حتی هر نامه الکترونیکی ارسالی که می‌خوانید، به بینایی خود صدمه می‌زنید؟

پزشکان و متخصصان چشم
پزشک، وجود ارتباط بین نزدیک‌بینی و فعالیت‌های دیداری مانند کتاب خواندن را که در فاصله حدود 40 سانتی‌متری از چشم انجام می‌شوند، مورد تایید قرار داده‌اند. اگرچه معمولا نمایشگر رایانه‌ها در فاصله حدود 50 سانتی‌متری از چشم قرار می‌گیرند، اما می‌توانند با ایجاد محدودیت، در بینایی تاثیرگذار باشند. این در حالی است که تنها در تعداد اندک‌شماری از افراد در نتیجه انجام کارهایی مانند تمرکز روی نمایشگر رایانه و ثبت آمار و ارقام در دفاتر حسابداری، احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی افزایش خواهد یافت.

با وجود این که فعالیت‌های دیداری که در نزدیکی چشم انجام می‌شوند، در همه افراد منجر به ابتلا به نزدیک‌بینی نمی‌شوند، اما نباید تصور کرد که نگاه کردن به صفحه
رایانه
از فاصله نزدیک هیچ پیامد نامطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

اغلب علائم خستگی
چشم تنها برای چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندکی استراحت، پلک زدن و تمرکز روی اجسامی که در دوردست قرار گرفته، از بین خواهند رفت.
  

معمولا انجام چنین فعالیت‌هایی سبب خستگی چشم، سوزش چشم، دردناک شدن ماهیچه‌های چشم و همچنین خشکی سطح چشم خواهد شد که استمرار این علائم برای مدت طولانی، منجر به ضعیف شدن چشم‌ها خواهد شد.

نگاه کردن به صفحه رایانه
از فاصله نزدیک، عضله مژگانی چشم را که نقش مهمی در کنترل شکل عدسی‌ها و افزایش توانایی چشم برای ایجاد تمرکز روی یک جسم دارند، برای مدت زمان نسبتا طولانی و بدون استراحت منقبض نگه می‌دارد. همچنین این کار مانع از مژه زدن فرد خواهد شد. در حالی که مژه زدن سبب پخش شدن اشک چشم در سطح آن شده و برای سلامت چشم ها ضروری است. مژه نزدن برای مدت طولانی، سبب خشکی سطح چشم و تار شدن دید می‌شود.

البته اغلب علائم خستگی چشم تنها برای چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندکی استراحت، پلک زدن و تمرکز روی اجسامی که در دوردست قرار گرفته، از بین خواهند رفت. بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید به کارهای خود ادامه دهید و طبق توصیه پزشکان متخصص، برای کاهش فشار روی چشم ها، باید میزان روشنایی نمایشگر
رایانه
، رنگ زمینه و اندازه متن نمایش داده شده را اندکی تغییر دهید.

همچنین بهتر است نمایشگر رایانه را اندکی پایین‌تر از سطح چشمانتان قرار دهید. به طوری که سطح بالای نمایشگر رایانه شما هم سطح ابروهای تان باشد.

به یاد داشته باشید که ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی این است که هر چند ثانیه یک بار پلک بزنید، پس از یک یا دو ساعت کار با رایانه کمی استراحت کنید و فاصله مناسب برای نشستن از کامپیوتر را انتخاب کنید تا چشم‌هایتان خسته نشوند.