X
تبلیغات
نماشا
رایتل
پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1388

قبل از اینکه وارد مبحث اصلی امروز که در خصوص خستگی در امورات روزانه است بشوم لازم میدانم به فردی که با کامنتهای ناشناس امده و من کاملا با این انسان بظاهر مومن ولی در باطن منافق اشنا و با جملاتی در صدد بروز عقده های چند ساله خود در لفاف دلسوز و...میباشد تذکر میدهم تا قبل از هرگونه برخورد شدیدی که منجر به از دست دادن حیثت خودش گردد دست از این موش و گربه بازیهای خود برداشته و بیش از این شخصیت عمروعاص گونه خود را رو نکند در هر حال همه مردمی که عمری را با اینجانب سر کار داشته حقیر را شناخته و توی بدبخت منافق را نیز کاملا می شناسند بنابراین برای اخرین مرتبه هشدار میدهم که ................ 

و اما در مبحث امروز که در خصوص خستگی ناشی از امورات روزانه است مطالبی را در مقاله ای که بدین باب در حال مطالعه بودم بنظرم مفید به فایده افتاد که با توجه به علمی بودن ان و اینکه میتواند اینگونه اطلاعات کمک وافری را به سلامت و بهداشت افراد بنماید و در جهت توسعه کشور میتواند اثر گذارباشد در ذیل می اورم امید که مورد قبول واقع گردد: 

اگر شما از آندسته افرادی هستید که توانایی انجام خیلی از کارهایتان را در طول روز ندارید و بلافاصله از انجام آنها خسته می شوید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید، زیرا در مطلب زیر به شرح علت های این نوع خستگی می پردازیم و مطمئنا شما می توانید از آن بهترین استفاده را ببرید:

خواب ناکافی

یکی از شایع ترین دلایل خستگی، کم خوابی است.

راه حل: هر شب 7 الی8 ساعت بخوابید.

قطع تنفس در خواب

بعضی افراد با اینکه شبانه 8 ساعت یا بیشتر هم می خوابند، باز هم در طول روز خسته اند. Apnea Sleep در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد. هر بار که شما دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.

راه حل: در صورت اضافه وزن، وزن خود را کم کنید و سیگار را ترک کنید.

غذای ناکافی

تغذیه ناکافی و همچنین خوردن غذاهای اشتباه، یکی دیگر از دلایل خستگی است که می تواند چنین مشکلی ایجاد کند. اگر شما روز خود را با خوردن شیرینی جات شروع می کنید، گلوکز خون شما به سرعت افزایش می یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می کنید.

راه حل: همیشه یک صبحانه کامل بخورید. سعی کنید صبحانه شما شامل پروتئین و کربوهیدرات های کمپلکس باشد مانند تخم مرغ و غلات.این ترکیب غذایی یک منیع انرژی است که به تدریج در اختیار سلول های بدن شما قرار می گیرد. 

کم خونی

کم خونی یکی از دلایل خستگی در خانم هاست و زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز در اختیار سلول های بدن قرار نمی گیرد. کم خونی با یک تست خون ساده قابل تشخیص است.

راه حل: درمان کم خونی بعلت ایجادکننده آن بستگی دارد. مثلا آنمی کمبود آهن با کمک مکمل غذایی آهن یا غذاهای دارای آهن مانند; گوشت، جگر، لوبیا و... درمان می شود.

کم کاری تیروئید

تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است.این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می شوید.

راه حل: یک تست خون می تواند کم بودن هورمون های تیروئید شما را تایید کند. هورمون های سنتتیک که توسط پزشک شما تجویز می شوند به راحتی متابولیسم بدن شما را به حالت عادی بر می گردانند.

خوردن کافئین زیاد

همه ما می دانیم که خوردن کافئین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود.اما محققان به این نتیجه رسیده اند که خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است باعث ایجاد خستگی شود.

راه حل: از خوردن قهوه،چای،شکلات و داروهای حاوی کافئین به مقدار زیاد پرهیز کنید.

عفونت پنهان مجرای ادرار

معمولا عفونت مجرای ادرار با علائمی چون سوزش ادرار و احساس ادرار فراوان داشتن شناخته می شود.اما این عفونت بعضی وقت ها هیچ علامتی غیر از خستگی ندارد.

راه حل: یک تست ادرار می تواند وجود یا عدم وجود این عفونت را تایید کند.با پزشک خود مشورت کنید.این عفونت و خستگی ناشی از آن به راحتی در عرض یک هفته از بین می رود.

دیابت

در افراد دیابتی گلوکز در خون باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود و به انرژی تبدیل نمی شود.در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود.

راه حل: برای تایید ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت به پزشک مراجعه کنید.این بیماری نیز قابل کنترل است.

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی خصوصا در سنین بالا باعث ایجاد خستگی حتی در حین انجام کارهای ساده روزانه می شوند.

راه حل: مشورت با پزشک و استفاده مرتب از داروهای تجویز شده و تغییراتی در سبک زندگی،باعث تحت کنترل در آمدن بیماری های قلبی می شوند.

حساسیت های غذایی

بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که آلرژی به بعضی مواد غذایی می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شود. چنانچه پس از خوردن بعضی مواد غذایی خاص دچار کسالت می شوید، احتمال حساسیت به آن ماده غذایی را در نظر بگیرید.

راه حل: می توانید با پزشک خود مشورت کنید و یا اینکه از خوردن مواد غذایی که این حالت را در شما به وجود می آورند خودداری کنید.