وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

مغز و اندیشه کردن

افریننده هستی نوع بشر را متمایز از سایر جانداران افرید تا در کره خاکی بعنوان اشرف مخلوقات از ان یاد کرده و بقولی خلیفه الله گردد وایا این موجود در تمامی مقاطع و شرائط و باهمه خصلتها و بینشها و حرکات ارزش انرا دارد که این ماموریت سنگین را به سرانجام برساند ؟ 

این سوال و دها سوال دیگر است که قسمتی از اندام انسان را بعنوان جایگاه اندیشه و تفکر به کار واداشته  و مفهوم واقعی انسانیت را در این مرحله به اثبات میرساند اری اندامهای مختلفی در بدن انسان وجود دارد که میزان فعالیت هر فرد را بنوعی با محیط اطراف خود همگون کرده و ایشان را برای استمرار حیات اماده میکند واگر در ابعاد معنوی وانسانی در تلاش برای رسیدن به وصال و ارزوهای مقدس و ارزشمدار باشی بایستی به تعقل و تفکر بیشتر از سایر موارد اهمیت بدهی و در این خصوص به قسمت فوقانی  از اندام خود باید بتوانی براحتی دست پیدا کنی و لذا مغز را باید نگاهی دیگری بجز سایر اندام داشت که در این خصوص مطلبی می اورم تا اطلاعاتی بهتر از این مهم پیدا کنید. 

 با امید به برداشت مطلوب شما دوستان :  

۸ اشتباه خنده دار درباره مغز!!

 

 

  

1- مردان از زنان باهوش‌ترند چون وزن مغزشان 10 درصد بیشتر است!

با این حساب،‌فیل‌ها‌ از آدم‌ها خیلی باهوش‌ترند چون وزن مغزشان 5 برابر است.واقعیت این است که داشتن مغز بزرگ‌تر به معنای باهوش‌تر بودن نیست.مقایسه وزن مغز در گونه‌های مختلف جانوران نشان می‌دهد که «هر که وزنش بیش، مغزش بیشتر.»یعنی طبیعی است که عضلات نیرومند یک فیل،در مقایسه با عضلات یک گربه،باید تحت کنترل مغز بزرگ‌تری باشد.به همین دلیل است که فیل 6 هزار گرم مغز دارد و گربه، 30 گرم. 

2- ‌عملکرد کامپیوتر مثل مغز است؛چه فرقی می‌کند؟
خیلی فرق دارد! شاید بگویید اصلا کامپیوترهای اولیه را با الگوگیری از عملکرد مغز ساخته‌اند ولی نورولوژیست‌ها در پاسخ به شما می‌گویند اگر قدرت تمام کامپیوترهای دنیا را با هم جمع کنید،باز هم قدرتش به مغز آدمیزاد نمی‌رسد؛یعنی ساختار مغز ما آن‌قدر پیچیده است که تشبیه‌اش به کامپیوتر،لااقل عصب‌شناسان را به خنده می‌اندازد 

3- وقتی می‌خوابیم،مغزمان استراحت می‌کند؟
نه! یکی از تفاوت‌های بارز مغز و کامپیوتر،همین است.اگر کامپیوتر را خاموش ‌کنیم،دست از کار می‌کشد ولی مغز ما خاموش‌شدنی نیست.حتی وقتی که ‌خوابیم و استراحت می‌کنیم،مغز ما روشن است و کار می‌کند.این را نوار مغزی (الکتروآنسفالوگرافی) به وضوح نشان می‌دهد 

4-‌ انیشتین با آن همه نبوغ،فقط از 10 درصد مغزش استفاده کرده!
این هم از آن حرف‌هایی است که باید بشنوید و باور نکنید.می‌گویند این آتش را ویلیام جیمز با نوشتن کتاب «ظرفیت‌های انسانی» در سال 1908 روشن کرد و پس از او،تحقیقات کارل لشلی در سال 1930 این تئوری را توسعه داد.ولی طب به ما می‌گوید که حتی تخریب بخش کوچکی از مغز (مثلا در جریان سکته مغزی) با عوارض مشهودی همراه است.ضمن این ‌که اگر 90 درصد  مغز برای مدتی طولانی کم‌کار یا بیکار باشد،احتمالا آن 10 درصد باقیمانده هم به مرور از بین می‌رود و به قول پزشکان،دژنره می‌شود.تازه،مگر 10 درصد مغز ما چقدر می‌شود؟چیزی حدود 140 گرم، یعنی اندازه مغز یک گوسفند!پس بشنوید و باور نکنید. 

- ‌تمام آسیب‌های مغزی غیرقابل برگشت هستند؟
خیر! خیلی از آسیب‌های مغزی برگشت‌پذیرند. البته تا 20 سال پیش تصور می‌شد مغز توان بازسازی سلول‌های از دست رفته‌ را ندارد اما اکنون،محققان عقیده دیگری دارند و بسیاری از آسیب‌های مغزی را برگشت‌پذیر می‌دانند. 

- شنیدن موسیقی،مغز ما را تقویت می‌کند؟
شاید حال‌مان را بهتر کند ولی مغزمان را نه.تاثیر مثبت موسیقی بر حافظه  پدیده‌ای که تا مدت‌ها از آن با عنوان «تاثیر موتزارت» یاد می‌شد امروزه فاقد اعتبار است.البته ثابت شده که نواختن یک ساز می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی کمک کند،ولی شنیدن موسیقی چنین تاثیری ندارد

7-‌ چپ ‌دست‌ها فقط از نیمکره راست مغزشان استفاده می‌کنند؟
نه! چپ‌ دست‌ها از نیمکره چپ مغزشان هم استفاده می‌کنند ولی نیمکره‌ راست‌‌شان غالب است.با این حال،اگر به هر دلیلی (مثلا به دنبال یک سکته مغزی)،نیمکره راست مغزشان آسیب ببیند،نیمکره چپ‌شان می‌تواند به مرور همان‌ کارها را با کیفیت پایین‌تری انجام دهد؛همان‌طور که بعضی چپ‌ دست‌ها می‌توانند تمرین ‌کنند و کم‌کم راست ‌دست ‌شوند (یا برعکس)‌. 

8- با افزایش سن،مغز تحلیل می‌رود و هیچ کاری نمی‌شود کرد!
این‌طورها هم نیست.پزشکان برای فعال نگه داشتن مغزمان در دوران سالمندی،توصیه‌های ساده‌ای دارند:ورزش (حتی در حد یک پیاده‌روی روزانه)،تغذیه سالم (مخصوصا مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه،حبوبات و ماهی)،خواب کافی،نرمش‌های فکری مثل حل جدول،بازی شطرنج و مخصوصا مطالعه کتاب و خواندن روزنامه و مجله و... .

نظرات 4 + ارسال نظر
Black13 دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 03:33 ب.ظ http://Black13.blogsky.com

سلام مهندس جان.مطلب خیلی جالبی بود.دستت درد نکنه....

سلام
ممنونم
چه خبر از شعبه و امورات ؟
در رابطه با غنی سازی نشریه پیوند مهر وطلبی نداری ارسال کنی بنام شما منتشر بشه چون در حال صفخه بندی هستیم اختمالا هفته اینده منتشر میشه .

Black13 سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1388 ساعت 05:52 ب.ظ http://Black13.blogsky.com

سلام مهندس جان.شما خوبید؟
شعبه مثل همیشه شلوغ و بانشاط و پرانرژی و پرترافیک! جدیدا هم که شما فکس رو تحویل نمی گیرین و مجبور شدم امروز دستگاه اسکنر رو راه بندازم. CDی درایورشو پیدا نکردم.یه ساعت دنبالش بودم تا آخر از رو شبکه FTP کردم.
اما به نظر خودم اینجور بهتره.فقط یه کم وقت گیرتره.آخه خط ADSL ما خیلی وقتا کند میشه و من مجبور میشم از ID و پسورد خونگی خودم استفاده کنم.بهتر جواب میده.
در مورد نشریه: قبلا دو تا مطلب فرستاده بودمکه قرار بود تو همین شماره چاپ بشه.اتفاقا زیاد مطلب دارم.فقط با آقای یگانگی که صحبت کردم گفتن هر شماره فقط یه مطلب چاپ میشه(تا بقیه همکارا هم مشارکت کنن).با این حال چشم.فردا براتون یکی دو مطلب جدید می فرستم.امیدوارم سایر همکارا هم کمک کنن تا نشریه سبزمون پربارتر از همیشه بشه...
موفق و موید باشید....

سلام
خسته نباشید
اخه مگر میشه تو این دنیایی که بصورت دهکده شده و فن اوری و ارتباطات همه چی را تحت الشعاع خودش قرار داده ما تو عهد دقیانوس باشیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنابراین پس از توصیه دوهفته پیش و بازهم ارسال نامه ها توسط نمابر تصمیم به صدور حکم حکومتی کردم و .............
در هر حال مجبور شدم امید که بتونید شما هم به خیل سازماهنهای پیشرو بپیوندید.
درخصوص نشریه هم امروز صفخات را بستیم انشاالله در شماره اینده از مطالبتون استفاده میکنیم این شماره مطلب اقای قبائی را بچاپ رسوندیم.
موفق باشید

Black13 سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:11 ب.ظ http://Black13.blogsky.com

من اون دوتا مطلبو که گفتم حدود دو ماه پیش فرستادم!!!!!
به هر حال چشم.بازم مطلب می فرستم.امید که به درد بخوره و نشریه هر روز پربارتر از قبل بشه...
همیشه سبز باشید...Black

فلفل جمعه 18 دی‌ماه سال 1388 ساعت 05:39 ب.ظ

خیلی جالب بود. یکی از بهترین پست های این وبلاگ...

قابل شما را نداره .
من مطالعه میکنم اینها را و ترجیح میدم این یافته ها را به اشتراک بذارم و کار خاصی نکردم
از اینکه میبینم رضایت دوستان جلب میشه خوشحالم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد