وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

ابهام

دنیای مجازی دنیایی شده که همه کسانی که دارای تحصیلاتی حتی اندک هستند و دارای امکانات با ان اشنا شده و سعی میکنند هرروزه با ان بیشتر بوده و بنحوی پای در این وادی بی انتها بگذراند . 

امروز ایمیلی را باز کرده و ملاحظه کردم که در خصوص اینترنت و...نقطه نظراتی را از بعد مثبت بازگو کرده بود و بنده نیز اگرچه با ان موافقم لیکن انرا بطور کامل وبه صراحت مثبت نمی دانم چرا .............. 

بهمین دلیل دوست داشتم نقطه نظرات شما را نیز بدانم بنابراین متن را اورده و تقاضای اظهار نظر دارم . 

موفق باشید  

تاثیرات مثبت اینترنت بر زندگی نوجوانان

سال‌های طولانی تصور غالب این بود که نوجوانانی که ساعات زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، تنها می‌شوند و وقت‌شان را به هدر می‌دهند؛ وقتی را که می‌توانستند صرف روابط شخصی و یا آموختن بکنند. در سال‌های اخیر ولی محققین به نتایج دیگری رسیده‌اند و به اثرات مثبت اینترنت پی برده‌اند. پاتی فالکنبورگ و یوخن پتر از دانشگاه آمستردام در کاری تحقیقی به این تغییر دید در ۱۵ سال اخیر پرداخته‌اند. نشریه آلمانی زبان "روانشناسی امروز" خلاصه نتایج تحقیق آنان را منتشر کرده است.

تحقیقاتی که در دهه ۹۰ انجام گرفته بود، نشان می‌داد که استفاده زیاد از اینترنت تاثیرات منفی بر روابط اجتماعی نوجوانان دارد. ولی محققین در تحقیقات جدیدتر به این نتیجه رسیده‌اند که اینترنت روابط اجتماعی نوجوانان را تحکیم می‌بخشد و به همین دلیل باعث احساس رضایت بیشتر در آنان می‌شود.

اینترنت، ابزاری برای تحکیم دوستی‌ها

ولی چگونه می‌توان این تناقضی را که در تحقیقات دهه نود و تحقیقات جدیدتر وجود دارد، توضیح داد؟ فالکنبورگ و پتر می‌گویند که دنیای سایبری امروز با شرایط موجود در دهه ۹۰ قابل مقایسه نیست. کسانی که قبلا به اینترنت دسترسی داشتند، در اقلیت بودند. نوجوانانی که از اینترنت استفاده می‌کردند، گروه کوچکی در جامعه بودند و از طریق اینترنت بیشتر با غریبه‌ها ارتباط داشتند. در صورتی که امروز اکثر مردم به اینترنت دسترسی دارند و اکثر نوجوانان از مسنجر و شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، تویتر و مای‌اسپیس استفاده می‌کنند. این باعث شده که بر خلاف گذشته، نوجوانان از طریق این خدمات اینترنتی بیشتر با دوستان خود ارتباط داشته باشند تا با غریبه‌ها.

از آنجا که نوجوانان، و به ویژه پسران، برای‌شان راحت‌تر است که در اینترنت از آرزوها، احساسات ‌و مسائل‌‌شان حرف بزنند، اینترنت به آنان کمک می‌کند تا دوستی‌هایشان را عمیق‌تر کنند.

امکانات گسترده اینترنت برای یادگیری

بنیاد آمریکایی مک آرتور نیز در تحقیق گسترده‌ای به نتایج مشابهی رسیده است. در این تحقیق به مدت ۳ سال ۲۸ محقق فعالیت‌های اینترنتی ۸۰۰ نوجوان را زیر نظر داشتند. محققین بنیاد مک آرتور در این تحقیق، که یکی از گسترده‌‌ترین تحقیقاتی است که تاکنون در آمریکا انجام گرفته، به این نتیجه رسیده‌اند که نوجوانان در اینترنت توانایی‌های مهمی را در زمینه‌های اجتماعی، تکنیکی و فکری کسب می‌کنند.

اکثر نوجوانان علاقه زیادی به یادگیری از هم‌سن و سالان‌شان از طریق اینترنت دارند. جستجوی مستقلانه‌ی اطلاعات در اینترنت تفاوت‌های بنیادی با یادگیری در مدارس دارد. برخی نوجوانان از طریق اینترنت اطلاعاتی عمیق در موضوعات مختلف به دست می‌آورند: برخی بطور خودآموز زبان‌های خارجی یاد می‌گیرند، برخی می‌آموزند چگونه دست به قلم ببرند و برخی دیگر به دنبال کسب اطلاعات در زمینه ستاره‌شناسی هستند.

تاثیرات منفی اینترنت

محققین ولی بر تاثیرات منفی اینترنت نیز تاکید دارند. فالکنبورگ و پتر به پدیده‌هایی چون فحاشی و ترور روانی در اینترنت اشاره می‌کنند. در تحقیق بنیاد مک آرتور به مشکلاتی اشاره شده که در رابطه با هویت اینترنتی افراد وجود دارد و همچنین بر این نکته انگشت گذاشته شده است که همه نوجوانان از امکانات اطلاعاتی و آموزشی اینترنت درست استفاده نمی‌کنند.
نظرات 3 + ارسال نظر
mitra پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:02 ب.ظ http://www.nicepack.ir

سلام دوست خوب وبلاگت بسیار عالیه اگه بتونی مطالب را زیاد کنی خوبترم میشه

سلام

ممنونم که سر زدید .
امیدوارم موفق بشم به پیشنهاد شما هم عمل کنم در هر حال محبت کردید

[ بدون نام ] جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:05 ب.ظ

سلام
به نظر من اینترنت مثل هر تکنولوژی دیگه هم جنبه مثبت داره و هم جنبه منفی...
مفید یا مضر بودنش بستگی به نحوه استفاده و هدف استفاده ما از اون داره و هیچوقت بطور قطع نمیتونیم بگیم خوب محضه یا بد محض...به عنوان مثال استفاده از اینترنت تو سازمان خود ما باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های زیاد و همچنین سرعت بخشیدن به روند امور اداری و... شده...از طرف دیگه کسانی رو میشناسم که بخاطر عدم شناخت کافی از محیط اینترنت دچار مشکلات زیادی توی زندگیشون شدن که بعضیشون متاسفانه جبران ناپذیر بوده....
اما در مورد استفاده نوجوانان باید بگم که اگه این استفاده از دنیای مجازی محدود و کنترل شده باشه،بطوریکه از یک طرف استفاده از اون باعث رشد علمی و آگاهی فردی و استفاده های علمی نوجوان بشه و از طرف دیگه باعث دور شدن از دنیای حقیقی و محیط بیرونی نشه بسیار خوب خواهد بود.چون خیلی از نوجوانان و جوانان مملکتمون و حتی از دوستای خودم هستن که تا بیرون از خونه و یا سر کار باشن که هیچی،اما به محضی که پاشون رو میذارن تو خونه میرن تو اتاقشون و میشینن پشت کامپیوتر و چت و ...
این نوع استفاده باعث دور شدن و فاصله گرفتن فرد حتی از خانواده خودش میشه،چه برسه به دوستان و افراد دیگه...
امیدوارم جوونای مملکتمون بتونن محیط اینترنت رو بخوبی بشناسن و ازش در راستای پیشرفت وطن عزیزمون استفاده کنن..

سلام به مه دوستان
این کامنت را اقای مهندس اسلامی همکار خوب و فهیم بنده گذاشتند که نامشون را فراموش کردند بیارند ولی انصافا نظر خوبی دادند که تشکر میکن

Black13 جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:07 ب.ظ

آخ ببخشید مهندس جان،نظر قبلی در مورد استفاده جوونا از اینترنت رو نوشتم که یادم رفت اسم و آدرس بذارم،بدون مشخصات ارسال کردم...شما ببخشید..Black13

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد