وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

در قاموس تربیت

در خصوص مبحث مهم تربیت فرزندان اثار و کتب ارزنده ای منتشر شده است و از جمله اداب تربیتی نحوه سخن گفتن و ذکر باید ها و نباید ها در گفتمان با ایشان است بنابراین مطلبی را از روزنامه ابتکار مطالعه کردم که در این مقوله بدان می پردازم : 

کودکان در حال مشاهده و جذب همه جنبه های مثبت و منفی شما هستند. آن ها در تمام لحظات  زندگی در حال یادگیری و آموزش می باشند و تدریجا افکار، آرزوها، نگرش ها و رفتارهای مختلف را در خود درونی می سازند و شکل می دهند. در مطلب امروز به برخی حرف ها که نباید پیش روی بچه ها زد شود، اشاره می کنیم:
1) چقدر رفتار فلانی زننده بود: هنگامیکه شما حرف بد در مورد دیگران می زنید به نوعی به فرزند خود پیام می دهید که این مسئله قابل قبول است. حتی به این شکل شما کلمات بد مختلف را به کودکتان یاد می دهید تا در مورد دوستش یا دیگران به کار برد. انتقاد نسبت به دیگران را تا حد امکان در خود نگهدارید یا اگر به هر دلیلی می خواهید درباره آن بحث کنید روی رفتارهای افراد تکیه کنید و نه روی کلیت فرد. 
2) طرف  فلان جاییه: شما باید از کاربرد هر اصطلاح نژادی، قومی، مذهبی یا مانند آن پرهیز کنید. بخصوص بهتر است برای مشخص کردن افراد یا تمیز کسی از دیگری، از اصطلاحات مبتنی بر پیشداوری های تبعیض آمیز استفاده نکنید. معمولا کودکان به چنین تمایزهایی توجه نمی کنند و این بزرگترها هستند که تخم این نگاه های تبعیض آمیز را در کودکان می کارند.
3) بهش بگو من خونه نیستم: گاهی مایل به حرف زدن تلفنی با کسی نیستیم. گاهی ممکن است هر یک از ما در شرایط خلقی باشیم که نخواهیم با فرد دیگری حرف بزنیم. اما شما با گفتن این دروغ در مقابل کودکتان  که در خانه نیستید به  او نشان می دهید که اشکالی ندارد گاهی دروغ بگوید. همین دروغ های به ظاهر کوچک و بی اهمیت موارد بعدی و آینده دروغ را در کودکان پایه ریزی می کند. کودکان در سنین پایین تر نمی توانند بین یک دروغ اصطلاحا مصلحت آمیز و یک دروغ واقعی تمایز قائل شوند. 
4) ای خدا، چقدر چاقم، باید رژیم بگیرم: بچه ها بخصوص دخترها بطور مداوم در جامعه، در میان همسالان و یا در برخورد با تبلیغات مختلف تحت فشارند که به ظاهر خود خیلی توجه کنند و خوب جلوه کنند. شما بهتر است در این میان نقش مخرب نداشته  باشید و فرزندتان را در شرایطی قرار ندهید که یک عمر با مشکل تصویر ذهنی منفی  درباره بدن خود زندگی کند. هرچه می خواهید می توانید درباره برنامه سالم خوردن و ورزش حرف بزنید اما خود را از کلمه «رژیم» و ابراز نگرانی کردن درباره چاقی، دور نگه دارید. همیشه بر ارزش سلامت بودن تاکید کنید و نه لاغر بودن.
5) نمی دونم چرا من باید از تو بچه می داشتم: طبیعی است که شما حق دارید با همسرتان به هر دلیلی بحث و مجادله کنید اما بدانید که این بحث و مجادله در پیش روی کودکان درد روانی زیادی برای آن ها ایجاد می کند. بکار بردن کلمات و عبارات یا جملات مختلف که به نوعی حکایت از تحقیر دیگری یا پشیمانی و اقرار به اشتباهات خود یا طرف مقابل شماست فرزندتان را گیج و نگران می کند و به احساسات او آسیب می رساند. آن ها وقتی ببینند یا در واقع کشف کنند افرادی که آن ها این قدر دوستشان دارند موجودات ضعیفی هستند که اشتباهات بزرگی مانند داشتن فرزند می کنند به شدت نگران می شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
recordshekan یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:32 ق.ظ

سلام
جالب بود
دستتون درد نکنه

سلام
خسته نباشید
خوشحالم که مورد قبول و مفید به فایده قرار گرفته
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد