وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

کمی تامل

سلام  

اتفاقاتی در خور نیاز و خواسته افرادی میفته تا برخی ها شاد بشن انهایی که همیشه دنبال تعطیلات و فرار از کار و بی توجهی به رشد و توسعه و تعالی و پیشرفت جامعه هستند و به این نمی اندیشند که اینهمه تعطیلات که به مراسم و ایامی خاص بستگی داره تاثیرات ناخوشایندی را در رفتن رو به جلو یه کشور گذاشته و عملا همه جریانهای اقتصادی را مختل میکنه نه اینکه فکر کنید بنده با مراسماتی مخالفم یا ...نه به هیچ وجه ولی نمیدونم چرا تعطیلات طوری پشت هم قرار میگیرند که مدتی ادمهای کاری را از چرخه خدمت و تلاش عقب انداخته و تا بیایم باز به گردونه برگردیم قطعا زمان زیادی را از دست میدیم چرا که یک ماه دیگه هم نوروز هست و باز تکرار همین تعطیلات و با این مقدمه وارد مقوله اصلی بحث امروز میشم . 

دوست خوبم پوریا برام ایمیلی را فرستاد که الان داشتم ان را مطالعه میکردم و تا حالا هم بهش توجهی نکرده بودم به اینکه چرا وقتی انسانهایی در کره خاکی دوست د ارند شاد باشند در شادیشون سعی بر شریک کردن سایر .....ندارند و بر عکس اهمیتی هم به این مهم نمیدند بنابراین عین مطلب را با همین توضیح کم میارم تا شما هم کمی تامل کنید .  

امید که بتونیم همیشه ایام تنها به فکر خودمان نباشیم . 

ماهی قرمز نخرید

تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شکل میگیرد تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد .

۸۰ سال پیش به همراه ورودچای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی ست به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم .

جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رهامیکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد .

هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی میمیرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت. عجیب نیست اگر باور کنیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت سین ایرانی ست که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد .

عجیب نیست اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است .

ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانی جایی ندارد پس لطفاًماهی قرمز نخرید 

  

از اقا پوریای عزیز هم تشکر میکنم .

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:27 ب.ظ

سلام خدمت مهندس خادم الحسینی
اولین باری هست که وبلاگتون رو مطالعه می کنم مطلبی که در مورد ماهی قرمز نوشتید خیلی جالب و عجیب بود ولی به نظر شما عرف رو میشه تغییر داد
خود شما سفره هفت سینتون چه شکلی؟

سلام
خسته نباشید
ابتدا تشکر ویژه دارم از حضور شما ومنتی که بر من گذاشتید قطعا اینحضور موجب دلگرمی من برای ارائه مطالب بهتر و بیشتر در این پایگاه خواهدشد واما ضمن احترام به نظر جنابعالی و سپاس از اهمیت شما به عرف و یا همان سنت بنده نیز برای حفظ سنن در هرکشوری بویژه ایران عزیز احترام قائلم لیکن همانطوریکه در متن امده است نوروزی که از ایرانیان باستان به ارث رسیده را بایستی براساس همان اداب و رسوم ادامه داد وپوریای عزیز نیز در متن اورده اندکه ماهی قرمز جزء هفت سین نبوده واگرچه این تنگ بلورین و اب مایه حیات با رنگ قرمز جلوه ای دیگر پیدا میکند و زیباتر میشود لیکن هرانچه از ابتدا در رسومات قرار داشته مدنظر قرار گیرد و از همه مهمتر اینکه تعدادی بیشمار از موجودات زنده بدون هیچگونه کاربردی که بشریت از ان منتفع شود نیز از بین نروند و بمعنای واقعی درست است که تعدادی از کودکان از دیدن این ماهی و تنگ لذت میبرند لیکن جانداری در شرائطی که همه درشائیند در حبس و عذاب است پس ما باید منطقی اندیشیده و روز مرگی را با توجه به اصول کاربردی و شرائط فعلی از بین ببریم ودر پایان این انعکاس مطلبی بود که به عقیده من میتواند تا حدی تامل برانگیز باشد و فقط پیشنهادی به دوستانی محبوب همچون شما عزیزو محترم حقیر
موفق باشید

غدیر دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:55 ق.ظ

قابل توجه سرکار فاطمه خانم
با سلام مجدد
قسمت پایانی متن بد خوانده نشود
.......محبوب همجون شمای عزیز و محترم بنده حقیر
اصلاح میکنم
با پوزش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد