X
تبلیغات
نماشا
رایتل
سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392

درهرصورت روند زندگی با تمامی دغدغه ها و نگرانیها و شادیها و.....ادامه دارد و شاید خصلت بارز انسان اداپته شدن باشرائط محیطی و هرگونه اتفاق چه خوشایند و یا ناخوشایند است و بقولی بایستی در برابرحوادث سرتعظیم فروداورد وبویژه در مصائب که مقدرات الهی برما حاکم مطلق و ازما قطعا کاری برخواسته نیست .درهرحال زندگی پراز ناملایمات است و صبر و استقامت دربرابر اینگونه حوادث نعمت بزرگی است که خالق هستی برای انسان قرار داده است . 

ضمن تشکر مجدد از کلیه عزیزان که حقیر را مورد عنایت و توجه قرار داده اند در این مبحث بازهم از محضر استاد فرهیخته و دوست ارجمندم  استفاده میکنم:  

 به گزارش نیک صالحی طبق تحقیق جدیدی در مورد خواب، کسانی که به طور مرتب کمتر از 6 ساعت خواب در شب دارند بسیار در معرض خطر سکته هستند.

محققان دریافتند کسانی که در سنین میان سالی به سرمی برند و خواب خود را بسیار مختصر کرده‌اند نسبت به کسانی که حداقل 9 ساعت خواب دارند بیشتر علائم سکته را دارا هستند ، حتی اگر وزن طبیعی داشته و سابقه سکته در خانواده آن‌ها وجود نداشته باشد.

 

کسانی که کمتر از 6 ساعت خواب دارند بیشتر ممکن است علائم کرختی، ضعف یک طرف بدن، گیجی، ضعیف شدن چشم ، ناتوانی یکباره در صحبت کردن و یا نوشتن را تجربه کنند.

دانشمندان دانشگاه آلاباما اظهار داشته‌اند که تأثیر محرومیت از خواب حتی با در نظر گرفتن ، سن ، وزن و یا فشار خون ، یکی از دلایل اصلی سکته محسوب می‌شود

شاید برایتان عجیب باشد، ولی بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند. برای بی خوابی عوامل بسیاری وجود دارد. استرس های زندگی روزمره می تواند توانایی خوب خوابیدن را تحت الشعاع قرار دهد یا شاید به علت کار و فعالیت زیاد ساعات خواب خود را کاهش دهیم یا ممکن است دچار مشکلات جسمی و روانی باشیم که خواب را مختل کرده و از این که دچار کمبود خواب هستیم نیز کاملاً آگاه نباشیم. با این حال درک این مسأله بسیار مهم است که بی خوابی غالباً به دلایل اختلالات ناشناخته خواب بروز می کند. .

کاهش خواب شبانه به مدت یک ساعت و نیم فقط به مدت یک شب می تواند باعث کاهش هوشیاری روزانه به میزان 32 درصد شود. کاهش هوشیاری و خواب آلودگی روزانه بیش از حد می تواند حافظه و قدرت تجزیه و تحلیل،

قدرت تفکر و فرآیند دریافت اطلاعات را به شدت کاهش دهد

داشتن خواب کافی و آرام برای بدن و پوست بسیار مفید است اما چگونه؟

بدن ما هنگام خواب انرژی از دست رفته را دوباره ذخیره می کند و سلول ها و بافت ها ترمیم و احیا می شوند، در این هنگام ضربان قلب کند می شود و نفس کشیدن به آرامی صورت می گیرد، ترشح هورمون رشد به بالاترین درجه خود می رسد، ماهیچه ها شل می شوند، دمای بدن پایین می آید. نوزادان به طور پیوسته می خوابند و به تدریج از خوابشان کم می شود طوری که در دوران کودکی میزان خواب به ۱۳ ۱۲ ساعت در روز می رسد و در دوران بزرگسالی ۸ ساعت خواب کافی است و البته بعد از گذشت ۵۰ سال، خواب انسان کوتاه تر و به صورت منقطع می شود. درواقع خواب یک روند پیچیده است که به وسیله مغز زمان بندی می شود.

 

 

▪ کم خوابی چگونه بر پوست تاثیر می گذارد؟

با آزادشدن ملانین در خون، بدن آماده خوابیدن می شود. خواب دارای دو مرحله اصلی است: مرحله اول مرحله REM است که نشانه آن حرکت های سریع چشم است. این مرحله از خواب کم عمق و پر است از رویا. REM، ۴ زیرمرحله دارد. مرحله اول بین ۳۰ ثانیه تا ۷ دقیقه طول می کشد، ماهیچه ها شل می شوند و همزمان مغز شروع به تولید امواج نامنظم می کند. مرحله دوم، ۲۰ درصد خواب شبانه را به خود اختصاص می دهد. بدن در خواب است و مغز امواج بزرگ تر را تولید می کند. مرحله بعدی مرحله دلتاست. در این مرحله از خواب ترشح هورمون رشد به حداکثر می رسد و سلول ها و بافت ها شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند.

 

بدون خواب دلتا – که نیمی از خواب شبانه را تشکیل می دهد در روز بعد شخص کاملا احساس خستگی خواهد کرد. این مرحله از خواب برای حفظ سلامت روانی و حافظه بلندمدت بسیار اهمیت دارد. در این زمان مغز اطلاعات را دسته بندی می کند و با کمک حافظه کوتاه مدت اطلاعات غیرمهم را حذف می کند و در آخر، مرحله دوم از مرحله اصلی خواب که در آن حرکت های چشم متوقف می شوند، فشارخون کاهش می یابد و شخص به خواب عمیق فرو می رود.

 

 

کمبود خواب به صورت کوتاه مدت آثار جسمی مثل خستگی و کندشدن عکس العمل ها را دارد که بدن در طول روز با افزایش ترشح هورمون آدرنالین این کمبود خواب را جبران می کند ولی اگر کمبود خواب به صورت مزمن باشد و نامنظمی در خواب به صورت عادت دربیاید، بدن با مشکل های اساسی تری روبرو خواهد شد مثل افزایش استرس، کمبود تمرکز، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، کم شدن دایره لغات و حتی باعث توهم و مشکل های روانی پارانویید می شود.

 

البته مشکل های جسمی که در پی این مشکل های روانی پیش خواهند آمد کم نیستند و شامل مشکل هایی مثل پیری زودرس، خستگی مزمن و چاقی می شود و حتی خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های عفونی و قلبی عروقی و دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

 

 

▪ پوست در خواب چه می کند؟

هنگام خواب سلول های پوست شروع به ترمیم و نوشدن می کنند که به بازسازی سراسری پوست و در نهایت به سالم ماندن و درخشش آن می انجامد. با کم خوابی ما فرصت بازسازی و ترمیم را از پوستمان دریغ می کنیم و پوست خود را دچار مشکل هایی خواهیم کرد که بیشترین آثارش در قسمت پوست زیرچشم خیلی سریع خود را نشان خواهد داد. این ناحیه ضعیف ترین و حساس ترین پوست را دارد که از پوست بقیه نواحی بسیار بسیار نازک تر است. کمبود خواب دایره هایی سیاه را زیرچشم ایجاد می کند. این دایره های کدر به صورت متورم و پف کرده هستند. همچنین چین وچروک هایی به وجود می آیند که خطوط نسبتا عمیقی را زیرچشم ایجاد می کنند.