وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

مراسم سیزده نوروز واهمیت به سنت ونیاکان(قسمت اول)

براساس نظم حاکم برنظام طبیعت که با قدرت لایزال الهی منظم شده و اسباب لازم را برای استمرار هر انچه در کهکشانها وزمین است فراهم کرده و انواع موجودات از جمله انسانهای با نگرشها ودیدگاهها واهداف خاص در ان مشغول زیست هستندتاشاهد تحولات دیگری در طول عمرخودباشند واز همه مهمتر انسانهاکه در این میان ایرانیان بعنوان یکی از کشورهای متمدن و صاحب مرام ومسلک نشات گرفته از الهامات خداوندی که به داشتن غیرت و احترام نسبت به نیاکان خود بیش از سایر ممالک معروفند دارای اداب وسنن خاصی هستند که از انجمله نوروز است با مراسمی مخصوص وادابی پسندیده که اززمانهای بسیار قدیم در فرهنگ غنی ما ایرانیان جا خوش کرده واگر چه در برخی موارد سعی میشود تا بنوعی تدابیری برای کمرنگ کردن ان اتخاذ شود لیکن چون ریشه در تاریخ ایران داشته وفرهنگی است عامه پسند بنابراین نتوانسته اند خللی در برنامه وارد کنند در هر حال چرخش دوازده روزه زمین بر حول محور خود بعد از تحویل هر سال روزی را می اورد که ایرانی جماعت برای وداع با تعطیلات وپایان بخشیدن به ان وشروعی مجدد برای کار وتلاش واز همه مهمتر پایانی بر سرمای زمستان کذشته وعلی الخصوص برای شادباش به طبیعتی که مجددا متولد شده ونیرو و جوانی تازه ای از خالق هستی بدان ارزانی شده به طبیعت می روند و امسال نیز همچون سنوات گذشته ای که از اهورامزدا گرفته تا زرتشت و...این مسیر ادامه یافت و من که با توجه به نوع  کارانجام جابحایی ومسافرت از ارسنجان به یاسوج ضرورت داشت بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر را بعد از مراسم طی طریق کنم بهترین شاهد بر نحوه استفاده از این مواهب الهی در بین ایرانیان عزیز بودم .برای اگاهی بیشتر و مزید بر اطلاعات شما دوستان خویم شمه ای از انچه را به عینه دیده ام در این جا می اورم باشد که شما نیز سفری کوتاه در روز طبیعت با ما داشته باشید:

از روستایم شروع کنم روال بر این است که صبحگاهان روز ۱۳تعدادی از مردم معتمد وبزرگان ده طی برنامهای منظم برای سر سلامتی ودعوت از خانواده هایی که در طول سال متحمل مصیبت شده  به منزل ایشان رفته و از انان برای ترک منزل و سیزده بدر دعوت میکنند وسپس همه باهم منازل را ترک وبرحسب برنامه های تنظیمی و مکانهای پیش  بینی شده برای اطراق  روستا را ترک میکنند خانواده ما نیز باغ دره اهکی(باغی با قدمت ۴۰ساله که از پدر به ارث رسیده و بعدها با تغییراتی به باغی برای کسب درامد ومشغول شدن به شغل شریف باغداری در ۴ کیلومتری روستا در محلی بناهم دره -اهکی واقع شده است .) را برای انروز در نظر گرفته بودند وتعدادی زیاد از اقوام جنگل زیبای ارسنجان را؛بنابراین هر کس وسیله در اختیار قصد سفری کوتاه اما با نشاط و خاطره انگیز را اغاز و من هم همچون خیل عظیم ایرانی جماعت رفتم تا نحسی سیزده را از زندگیم به درکنم با کل اعضا اعم از مادر (منشا نورانیت محفلمان )برادران وخواهر وخانواده عازم شدیم وبمحض رسیدن و صرف چای ومیوه واجیل ؛اقداماتی را برای توسعه فضای باغ درجهت بهره برداری تفریحی اغاز وچون جمعیتی زیاد بودیم امور با سرعت پیش رفت و نهایتا پس از انحام بازی وسرگرمی زمان صرف نهار در طبیعت زیبا وجوان شده انهم در کنار اهل خانواده لحظات با نشاطی را سپری کردیم که وصف ناپذیر بود.

اگر اجازه بدهید بقیه را در قسمت دوم باستحضار برسانم باقی بقای شما.به امید الهی  

 

تاثیر ریا در جامعه بویزه در مدیریت(برگرفته از سایت افتاب)

 گسترش ریا،بستر ساز مدیریت افراد ناشایسته در جامعه

« دکتر حسن محدثی » در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره ریا و ریشه‌های اشاعه آن در جامعه و نیز تبعات همه گیر شدن این منکر اخلاقی نکات قابل تاملی را بیان کرده است.

آفتاب: ترویج نفاق، سلب اعتماد از افراد جامعه،‌ تضعیف و مخدوش شدن رابطه انسانی، ناکارآمدی بخش‌های مختلف در اجتماع و انحطاط اخلاقی از جمله آثار زیان‌بار ریاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی آفتاب « دکتر حسن محدثی » در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره ریا و ریشه‌های اشاعه آن در جامعه، ناتوانی در اثبات و تشخیص منکر اخلاقی «ریا» را مانع از تدوین قانون ریا دانست و در بررسی تبعات ناشی از اشاعه آن در اجتماع گفت:« اگر در جامعه شرایطی فراهم شود که منکر اخلاقی ریا اشاعه یابد آثار زیان‌باری در اجتماع به دنبال خواهد داشت که گاهی غیرقابل جبران خواهد بود». 

این پژوهشگر جامعه شناسی دین معتقد است که گسترش منکر اخلاقی ریا فضا را برای مدیریت افراد ناشایسته فراهم می‌کند که وی این پدیده را « کوتوله‌سالاری » می‌نامد؛ در این شرایط عرصه برای حضور افراد توانمند و شایسته تنگ خواهد ‌شد و با از بین رفتن انگیزه در این افراد فضا برای ماندن آنان در کشور نامناسب و محدود می‌شود در نتیجه پدیده فرار مغزها تقویت می‌شود. 

ارائه الگوی قرآنی کاربردی با هدف کنترل اشاعه ریا در جامعه مبحث دیگر این گفت‌وگو بود که استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکز

در ریا افراد ظاهری را به نمایش می‌گذارند که حقیقتاً واجد آن نیستند....

 
درباره آن گفت: «در اندیشه و نگاه دینی تندترین ارزیابی‌ها برای منکر اخلاقی ریا در نظر گرفته شده است چراکه اگر بهترین اعمال هم بر مبنای نیتی ریاکارانه انجام شود، مورد قبول درگاه خدواند نیست و در واقع شرک خفی است». 

این جامعه‌شناس دین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر احتساب ریا به‌عنوان بیماری اجتماعی، این منکر اخلاقی را به‌عنوان مشکل و ناهنجاری اجتماعی عنوان و اظهار کرد: «در ریا افراد ظاهری را به نمایش می‌گذارند که حقیقتاً واجد آن نیستند؛ در این شرایط افرادی در نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جذب خواهند شد که از پتانسیل و توان لازم برخوردار نیستند، همچنین افرادی که اهل تظاهر نیستند اما از پتانسیل و نیروی لازم برخوردارند، منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند». 

مؤلف کتاب «دین و حیات اجتماعی؛ دیالتیک تغییرات» همچنین در ادامه تأکید کرد: «مهم‌ترین تصمیم راهبردی در این‌باره این است که با هرگونه ظاهرگرایی دینی و تظاهر مخالفت شود و افراد جامعه با ریاکاران برخورد تندی داشته باشند». 

این دکترای جامعه‌شناسی، کنش دینی را کنشی دانست که در آن توجه به خدواند در مقام نخست هر عملی است و افزود: «باید بگویم که هر زمانی که دین ملاکی برای رشد اجتماعی افراد در جامعه باشد، تظاهر و ریا نیز در میان آحاد مردم گسترش خواهد یافت و این پدیده اجتماعی بروز خواهد یافت».
 
بررسی وضعیت کنونی جامعه با هداف ارائه نسخه جدید تربیتی برای مقابله با ناهنجاری اخلاقی ریا پرسش دیگری بود که از محدثی پرسیده شد و وی در پاسخ به آن گفت: «فراگیر شدن نظام

زمانی که افراد تنها برحسب ریا به موقعیتی اجتماعی دست یابند بدون‌شک غیرمسئول نیز خواهند بود....

 
ارزشی خاص برای جایابی اجتماعی در هر زمانی صورت گیرد مشکلات خاص خود را خواهد داشت برای مثال این عارضه اجتماعی در نظام‌های «توتالیتر» بیش از سایر نظام‌ها نمود می‌یابد به‌طوری‌که افراد به ریا و تظاهر توجه خاصی پیدا می‌کنند چراکه در این نوع نظام‌ها شرایط به گونه‌ای است که نظام‌های سیاسی میل به دخالت در زندگی خصوصی سایرین را پیدا می‌کنند و این حالت نوعی گرایش به تجسس را حتی در میان خود مردم پدید می‌آورد». 

این مدرس جامعه‌شناسی در دانشگاههای تهران با اشاره به این مطلب که تجسس در زندگی دیگران در آیات قرآن نیز به‌طور جدی نهی شده است، اظهار کرد:«نهادهای آموزشی در کنترل یا اشاعه منکر اخلاقی نقش مؤثری دارند،اگر آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی افراد را بر اساس صداقت و راستگویی تربیت و تعلیم دهند، بدون شک افراد به حریت در زندگی دست خواهند یافت و تمایل به تظاهر اخلاقی برای نیل به مادیات و منفعت در آنان تا حد زیادی زایل خواهد شد». 

محدثی صداقت را در برابر منکر اخلاقی ریا دانست و تصریح کرد: «توجه به ارزش‌های اخلاقی به اندازه‌ای در دین اسلام دارای اهمیت است که خداوند در آیات بسیاری از قرآن کریم مسلمانان را به صداقت و دوری از ریا و نفاق دعوت کرده است». 

وی با اشاره به اینکه افراد ریاکار،‌ افراد غیرمسئول و غیرمتعهد هستند،گفت: «زمانی که افراد تنها برحسب ریا به موقعیتی اجتماعی دست یابند بدون‌شک غیرمسئول نیز خواهند بود و از انجام وظایف اجتماعی خودشان شانه خالی خواهند کرد در این شرایط این افراد هم بر خود و هم سایر افراد جامعه آسیب وارد خواهند ساخت». 

این استاد جامعه‌شناس دین، در پایان خواستار نهادینه کردن فرهنگ صداقت در میان افراد، توسط نهادهای آموزشی شد و بر تعلیم و تربیت افراد بر اساس اصل صداقت و مسئولیت‌پذیری تأکید کرد.

12فروردین در کنار روز گره زدن سبزه

در رسا وقداست وحرمت اراده های استوار وپشتکار نوع بشریت حکایتها بسیار ومطالب بی شمار امده است لیکن ایجاد تحول برای به زیر  کشیدن حکومتی که پایه هایش بر گرده انسانهایی صبور و نجیب استوار میشد کاری بزرگ وحماسه ای سترگ است ایام بهمن که می اید شور ونشاطی حاکی از توانستن وشدن را تداعی میکند خاطرات تلاش برای پایان بخشیدن به حاکمیت زرو زور بر مردمی که تاریخ بیان کننده توانمندیها وخلاقیت این قوم میباشد .همیشه تغییر را سخت میدیدیم اما در ان سال همه دست به  دست هم دادیم تا بر سختیها ومشکلات فائق اییم مرد وزن پیر وجوان کوچک وبزرگ و...فرقی نمیکرد امده بودیم تا وجود اراده ها را در وجود خود ثابت کنیم وانجا بود که پیر جماران پس از تحمل سختیها والام زیاد نتایج مبارزات خود را در هدایت ملتی دید که با رهنمودهای ایشان بپا خواسته بودند تا کاری کنند کارستان وشد انچه انتظار و ارزویش را داشتیم پیروزی جنود حق و... که ؛ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم؛..متلاشی شدن حکومت شاهنشاهی واستقرار نظامی مبتنی بر مشی  مردمسالاری دینی وبرای تحکیم ان و دخالت ارا وافکار عموم مردم۱۲فروردین ۱۳۵۸تجلی و تبلور عینی استفاده از حکومتی مبتنی بر عدالت علی که رادمردی از تبار هابلیان برای مبارزه بی امان با شرک ونفاق و قابلیان زمان بود.۹۸.۵ درصد مردم حمایت خود را از اسلام برای زدوده شدن انچه با انحصار است رد تمامی انچه با نام استکبار برای سوار شدن بر گرده مردم به میدان می اید و همزمان شدن این روز مبارک با مراسم سنتی سیزده بدر که روز طبیعت است واستفاده از مواهب الهی و پایانی بر ایام نوروز و اغازی دیگر در ایجاد تحول در درون خود برای نیل به اهداف بلند ومقدسی که برای توسعه کشور عزیزمان در سر می پرورانیم.

افتخار دارم که هر دو یوم عزیز را خدمت شما دوستان خوب خودم تبریک وتهنیت عرض کنم.

اینده نگری

شرائط ویژه اقتصادی کشورمان و وابستگی شدید به نفت که متاسفانه مردممان را تا حدی بسیار زیاد راحت طلب و کار مسئولانمان را توزیع ثروت نه برنامه ریزی برای تولید ثروت کرده است از یک سو و نگاهی ریز به کشاورزی بعنوان محور اصلی فعالیت های اقتصادی (البته نه در عمل بلکه در شعار)تا حد بسیار زیاد موجبات دغدغه را برای مردم عزیزکشورمان فراهم کرده ؛با گذشت چندین سال هنوز اثار وپدیده شوم ودهشتناک خشکسالی از کشور رخت بر نبسته وتدابیری کارساز نیز برای مقابله با این بلای خانمانسوز طبیعی اتخاذ نشده واگر هم در برنامه امده لیکن در اجرا با ضعف شدید روبرو شده بنابراین هرروز کشاورزان این تولید کنندگان کم توقع و محروم که با رنج ومشقت بسیار زیاد برای بهره گرفتن از حداقل امکانات معیشتی شبانه روز تلاش میکنند به نگرانیشان افزوده و چاره ای نیز برای نجات خود از این مهلکه ندارنددر سفر چند روز ایام تعطیل به مناطق روستایی ارسنجان و خفرک وتوابع شخصا و به عینه شاهد به بن بست رسیدن این تلاشگران بودم برداشت بی رویه برای رسیدن به خودکفایی که متاسفانه عاملی بسیار مخرب برای کاهش لایه های تحت الارضی منابع ابی شده باعث گردیده که اولا :اب دریاچه های شور اطراف منطقه همچون بختگان وطشک بشدت جایگزین ابهای برداشتی شده و ec اب یا همان شوری بالا رفته که این خود علاوه بر کاهش محصول بشدت خاکهای منطقه را تخریب و از کیفیت و حاصلخیزی ان می کاهد و همانطوریکه میدانید برای تشکیل یک سانتی متر خاک باید یک قرن منتظر ماند و از طرف دیگر اب شرب اهالی محل شور شده و این عمل نیز سلامتی ایشان را تهدید کرده و قطعا تنها را ه را مهاجرت از روستا به شهر میدانند.بنا براین دولتمردان و مسئولان محترم کشور باید قبل از هرگونه اتفاقی ناخوشایند برای جلو گیری از بروز مشکلات بیشتر چاره اندیشی کرده و تدابیری اتخاذ کنند . از جمله راه حلهای سریع و مقطعی که میتواند برای مدتی این معضل خانمانسوز را تا حدی جلوگیری کند احداث هرچه سریعتر و بهره برداری فوری از کانالهای سد سیوند در مناطق ارسنجان وتوابع و خفرک است که امید وارم در این مورد شاهد تلاش مسئولین باشیم در مرحله بعد ترویج استفاده بهینه از منابع ابی علی الخصوص اجرای ابیاری تحت فشار و نهایتا مهار ابهای سطح الارضی و انتقال ان از مناطق با بارندگی ونزولات بالا به مناطق کم اب است .

در هر حال خطر با حدت وشدت بسیار زیاد در کمین است باید اینده را بهتر دید.

تشکر ویژه

با وجود گذشت مدتی بسیار کم از راه اندازی سایت و علیرغم اینکه بدلیل حضور در فعالیت های انتخاباتی نتوانستم انطو رکه شایسته شما خوبان بود در ارائه مطلب تلاش کنم لیکن محبت ها و بروز احساسات انسانی شما در مراجعه به این مکان متبلور شد و بنده حقیر را مورد لطف وبزرکی خود قرار دادید بنحوی که تعداد مرجعات امروز از مرز ۲۰۰۰فراتر رفت که این محبت شما وظیفه من را سنگین تر که جا دارد صمیمانه ترین تقدیر های خودم را نصیبتان کنم امیدوارم بتوانم جبران کنم.

التزام کاری

بر اساس اصطلاح رایجی که در زبان شیرین فارسی خودمان مورد استفاده قرار میگیرد :(از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است )هر فرد ایرانی برای رسیدن به امال و ارزوها بایستی با توسل به اراده وپشتکار و الهام از اندیشه خود برای برنامه ریزی و استفاده بهینه از اوقات وفرصتهای خدادادی حداکثر تلاش ومساعی لازم را برای ارتقا و افزایش اقتدار ملی و میهنی بکار برد بنابراین نمی توان بدون تولید و رسیدن به رشد در شاخصه های مختلف علی الخصوص اقتصادی که در حال حاضر بعنوان یکی از بارزترین دغدغه های ملت صبور ایران اسلامی قلمداد میشود به اقتدار رسید یادم می اید  بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به درایت وزعامت ان پیر سفر کرده رخ داد همزمان با اغاز بکار دولت محترم جناب مهندس موسوی اقای مهاتمیر محمد هم در مالزی خدمت را اغاز کرد با این تفاوت که مالزی همچون ایران از منابع غنی و اندیشه های ناب برخوردار نبود لیکن ایران دارای همه امکانات برای پیشرفت وتوسعه بود ولی چرا مالزی با جهش خوبی کار را ادامه میدهد اما ایران نه به ان اندازه؛ جناب مهاتمیر واژه زیبای ؛ وجدان کاری ؛را مورد استفاده قرار می دهد در حالیکه  انقلاب اسلامی اینگونه واژها  را با خود حمل و برای ملتی بزرگ به ارمغان اورده ؛ بنا براین مشکل کار کجاست بنظر میرسد که باید برای برون رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به ارمانهای بلند امام فقید که از همه چیز خود برای استقرار عدالت و پایداری اسلام گذشت ما هم وجدان های خود را بیدار کنیم و کار توام با برنامه و بهره وری را پیشه خود کرده و دیگر خود و جامعه را دچار خود فریبی نکنیم .نوروز را با حال و هوایی دیگر اغاز کرده و تعطیلات را با نشاط بیشتر سپری کرده و برای تعالی جامعه امان انصافا از هیچ کوششی دریغ نورزیم . این مردم شایسته رسیدن به قله های رفیع و بلند اقتدارند ؛پس ما هم .......................همه با هم برای ایرانی مستقل و در حد نام ایرانی تلاش کنیم .