وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

اندرمضرات حسادت

سلام وهمیشه اوقات شما دوستان وخوانندگان گرامی و معزز بخیر اصولا مشغله کاری زیاد بنده و عدم علاقمندی به برنامه های tv موجب شده است که  وقت کمتری را برای دیدن این جعبه جادویی گذاشته و بدین لحاظ ترجیح میدهم که در دنیای مجازی به مطالعه اخبار سایت ها و همچنین گفتگوی با دوستان از طریق چت و یا مطالعه وسر کشی به وبلاگ دوستان بپردازم لیکن سعی و توصیه اهل منزل برانم داشت تا امشب را به تماشای سریال مسافران بنشینم و برایم نکات پایانی این قسمت در انجایی که اطلاعات زمینی ها را برای ساکنان سایر کرات ارسال میکند نکاتی بس جالب امد بدین نحو که : 

انسانهای کره خاکی در بحث محیط زیست گونه هایی از جانوران یا گیاهان را بنام گونه های تحت الحفاظه شناخته و برنامه ریزی میکنند تا انها را در تیر رس قرار نداده و به عبارتی منقرض نسازند لیکن این محدودیت تمایلات را برای هدفگذاری بیشتر کرده و این نوع از گونه را بشکلی فزاینده در معرض انقراض قرار میدهد 

 و یا اینکه : 

در این کره گونه هایی از انسانها بشدت در حال انقراضند انهایی که پاکند  در خدمت مردمند   دزد نیستند  دروغ نمیگویند  امانتدار خوبی هستند  خدمتگزارند و............ 

لذا با خود اندیشیدم که چه نکته ای بارز را بیان کرد که در جنجالیهای زندگی روزمره خویش توجه جدی بدان نداریم و......... 

واما مبحث امروز که بازهم از ایمیلهای دریافتی روزانه دارم در خصوص صفت رذیله انسانها بنام حسادت است و نحوه برخورد با حسودان بنابراین پای خواندن ان نشسته و امید که بتوانیم اینگونه صفات را از جامعه انسانی دور کرده و در کمال ارامش زندگی کنیم . 

امید که مورد توجه قرار گیرد: 

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت! طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت! طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت تا شما، کارها و دستاوردهایتان را پایین آورده و تحقیر کنند. این دشمنان، یا اصطلاح مهربانانه تر آن، همکاران حسود، اگر به حال خود رها شوند، ممکن است مانعی بر سر راه پیشرفت شما شوند و یا تله هایی برای در دام افتادن شما ترتیب دهند.

مشخص ترین همکاران حسود به راحتی قابل شناسایی هستند، از آنجا که در هر تلاشی که می کنید، به رقابت با شما برمی خیزند. زیرک ترین این دشمنان معمولاً پی فرصت مناسبی برای تحقیر شما به خاطر شکست ها و اشتباهاتتان هستند.

من که خود با انواع مختلفی از این دشمنان در رده های مختلف شرکت برخورد داشته ام، در این مقاله می خواهم شما را با دو روش اصلی در برخورد با این افراد آشنا کنم: (1) خنثی کردن حسادت آنها، و (2) تلافی کردن کارهایشان.

(1) خنثی کردن حسادت دشمنان

آیا رفتار شما شایسته ی سرزنش و عیب جویی است؟ آیا کاری کرده اید که باعث شعله ور شدن هر چه بیشتر حسادت آنها شده است؟ آیا دیگران را تحقیر می کنید و موفقیت های خودتان را به رخ می کشید؟

اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید، چون قصد ندارید که خودتان اسباب تنفر دیگران را فراهم کنید. اگر متوجه شدید که خودتان رفتارها و برخوردهایی ناشایست و منفی داشته اید، باید هر چه سریعتر آنها را تغییر دهید. در واقع، تا می توانید صمیمی و فروتن باشید و ارزش دیگران را بالا ببرید. با تقسیم موفقیت هایتان با همکارانتان، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و به آنها نیز درس موفقیت بدهید.

اگر در گذشته بیش از حد متکبر و مغرور بوده اید، خود را تغییر دهید و سعی کنید با دشمنانتان صلح برقرار کنید. به خاطر کار، اعتبار، و سلامت روانیتان، باید تا می توانید از هرگونه مجادله یا احساس بد و منفی دوری کنید. اگر اینکار را به خاطر ترس از عکس العمل دشمنانتان انجام دهید، مطمئن باشید که آنها متوجه این مسئله خواهند شد. پس باید این تغییر از ته قلب و مخلصانه باشد.

جلب احترام همکاران

آیا تا به حال سعی می کردید که خود را نفر اول و از همه کس بالاتر نشان دهید؟ بدانید که هیچوقت برای جبران اشتباهات گذشته دیر نیست. سعی کنید از این به بعد، همکاران و سایر افراد گروه را مقدم بر خود بدانید. مطمئن باشید اگر بتوانید حمایت، پشتیبانی و احترام اطرافیان خود را جلب کنید، با نیروی بیشتری می توانید در برابر کارشکنان مقاومت کنید. اگر فرد حسود را از سایرین جدا کنید، ممکن است آتش حسادت او نیز کم کم فروکش کند.

اعتماد به نفستان را بالا ببرید...

تا نیازی به حسودی نسبت به دیگران نداشته باشید...

بر حسادت آنها پیشدستی کنید

اگر بتوانید همکار ناراضی و ناخشنود خود را زود شناسایی کنید، خواهید توانست بر حسادت او پیشدستی کنید. هرجا که لازم باشد امتیاز بدهید. فروتن باشید، اما نه به آن اندازه که شایستگی هایتان ناشناخته بماند. نکته اینجاست که باید قبل از شعله ور شدن آن حس حسادت، از آن جلوگیری کنید.

همکارانتان را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید. سعی کنید خودتان حسود نباشید، چون این نوع احساسات خیلی زود برملا می شوند. اگر در خودتان نیز حس حسادت و رفتارها و عملکردهای منفی مشاهده می کنید، باید انتظار برخورد مشابه نیز از دیگران داشته باشید.

(2) تلافی کارهای حسودان

اگر نتوانستید حسادت همکارانتان را خنثی کنید، باید برای حفظ اعتبار و شهرت خود در محل کار، واکنش نشان دهید. باید هرطور شده تلاشهای همکارن حسود خود را برای بی اعتبار کردن خود نابود کنید.

اگر عملیاتی افترا آمیز و بدگویانه برعلیه شما از جانب یکی از همکاران حسود آغاز شد، وظیفه ی شما این است که کاری کنید تا خلاف آن حرف ها ثابت شود. سعی نکنید شما نیز کاری مشابه با او انجام دهید، چون این فقط شدت توهین های او را افزایش خواهد داد. همیشه سعی کنید لبخند زده و سرحال نشان دهید (اما نه بیش از حد)، سخت کار کنید، و سعی کنید از هرگونه غیبت و بدگویی از طرف مقابل نزد سایرین اجتناب کنید و تاکتیک های زیر را به کار گیرید.

بین افراد رده بالای شرکت، حامی پیدا کنید

یکی از اولین کارهایی که برای دفاع از خودتان باید انجام دهید، این است که به دنبال حامی و پشتیبان باشید. با تجربه ی من، هرچه این حامیان را از افراد رده بالاتر محل کارتان انتخاب کنید، موفقیت آمیزتر خواهد بود. چون اگر پای یکی از مدیران رده بالا هم در میان باشد، دشمنان تمایل کمتری به در افتادن با شما پیدا خواهند کرد.

به هیچ وجه سعی نکنید خود را ضعیف و شکننده نشان دهید. خیلی راحت پشت درهای بسته با او بنشینید و مشکلاتتان را با او درمان بگذارید، و او را از همه ی ماجرا بااطلاع کنید.

از همه تخلفات آگاه باشید

کلیه مواجهات و مباحثات خود را با فرد حسود در خاطر خود نگاه دارید، و سعی کنید از آن واقعه مدرک جمع کنید. حرفه ای عمل کنید. اگر او زشت و ناشایست رفتار کرد، شما مثل او رفتار نکنید. ممکن است او نیز وقایع را ثبت و ضبط کند. اگر یک ایمیل تند و زننده دریافت کردید، آن را نگاه داشته و به هیچ وجه پاسخ ندهید. اطمینان حاصل کنید که هیج یک از حرفهایتان را به صورت نوشته نداشته باشد. اگر لازم می بینید که آن توهین ها و حرف های زشت را پاسخ دهید، آن را به صورت شفاهی انجام دهید.

به آنها فرصت دهید تا از ادعای خود صرفنظر کنند

نباید دشمنان خود را به حالت دفاعی، تهدید شده و بیچاره ببرید. به خاطر داشته باشید: شما می خواهید این مجادله را به پایان برسانید، پس به آنها فرصت تغییر عقیده و برگشتن از ادعای خود را بدهید. برای نگاهداشتن رابطه تان، گهگاه به او امتیاز بدهید. مثلاً اگر دشمنتان معمولاً خوش برخورد است، به آن رفتار اعتماد کنید، اما نه کورکورانه. ممکن است او به طریقی بخواهد عذر خواهی کند، بدون اینکه غرورش جریحه دار شود. اما هیچوقت شما با شدیدتر کردن آزار و اذیتتان، ن را قربانی نکنید، بخشنده و رئوف باشید.

بهترین نتیجه را بگیرید!

برخورد با همکاران حسود موقعیت دشواری است که همه از آن فراری هستند. اما شما می توانید با فرونشاندن حسادت آنها قبل از اینکه مشکل ساز شود، همه چیز را به خوبی برطرف کنید. اما اگر با این روش راه به جایی نبردید، باید درصدد تلافی برآیید، شاید از این طریق پی به اشتباه خود ببرند. در هر حال باید هوشیار باشید و حرفه ای عمل کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید .

نظرات 2 + ارسال نظر
عبدالصمد اسلامی سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:22 ب.ظ http://Black13.blogsky.com

سلام مهندس جان.شماخوبید؟مطلب قشنگی بود.هرچند امیدوارم هیچگاه مجبور نشیم از این مطالب استفاده کنیم! الحمدلله همکاران ما بهترین همکاران دنیان.خدا حفظشون کنه...
اما پاسخ نظرتون:(چون ممکنه یادتون بره توی وبم بخونینش با اجازه اینجا هم کپیش کردم!!):

سلام مهندس جان.
شما خوبید؟
چی چی شد؟!!!!
چی رو تموم کردم؟چی رو ادامه بدم؟!!!
اگه منظورتون شعره اون که مال یکی دیگه ست.هروقت دوباره شعر گفت میذارم رو وب!!!!
این دو روز یاسوج بودم.دوره آبیاری تحت فشار به سلامتی تموم شد.دوره خیلی خوبی بود.
آقای مهندس یه کم از تجربیاتتون برام بنویسین.چیزایی که بتونم ازشون تو خدمتم استفاده کنم و مفید باشم.هم برا مردم،هم برا سازمان،هم برا خودم.خوشحال میشم اگه لطف کنید.من توی شعبه دست تنهام،از طرفی به اصطلاح صفر کیلومترم!به شدت نیاز به تجارب نسل های قبل از خودم دارم...مخصوصا توی اعتبارات که همیشه پویا و در حال تغییر و رشده.
وصول مطالباتمون هم کمه.البته متاسفانه این یکی مشکل کل استان و همه شعبه هاست.توی تجهیز منابع موفق بودم.اما وصول....
بهرحال خوشحال میشم از تجربیات ارزشمندتون استفاده کنم....ممنون

سلام خسته نباید .
من اراده شما را در امورات کاری دیدم و توقف در نوشتن مطالب برای مدتی قلیل بنابراین مانده بودم که چه اتفاقی افتاده که ادامه نمیدهید .
در خصوص انتقال تجربیات قطعا مطالعه توسط خودتان و انشاالله برنامهای اموزشی بانک خواهد توانست کمک شایان توجهی را برای شما دلسوز این کشور و سازمان در برداشته باشد لیکن بعرض میرسد که امیدوارم برنامه خود را برای نوشتن خاطرات در فرصتی مناسب محقق کرده و به اجرا دراورم .
موفق و منصور باشید .
ضمنا از دست تنهایی و این گونه موارد نهراسید که هیچ کاری ناشدنی نیست .

عموزاد چهارشنبه 25 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:09 ب.ظ http://rezaamoozad.blogfa.com


سلام خدمت برادر بزرگوار
مطلب جالبی بود و استفاده می کنیم از تجربیات جنابعالی.
امر مذمومی که متاسفانه در بسیاری از جاها چه در جمعهای کوچک و گسترده دچار آن هستند .
امر مذموم دیگر ی که مبتلا به بسیاری از ادارات و ... می باشد و متاسفانه رو به گسترش می باشد ، ریاکاری برخی افراد می باشد که این امر ( دور از شان و شخصیت جنابعالی ) در سطوح بالای مدیریتی در بعضی ادارات بیشتر بچشم می خورد . افرادی که با ظاهر موجه بجای اصلاح و ارشاد و راهنمایئ دلسوزانه در پی تخریب و بزرگنمائی اشتباهات و نواقص دیگران و حتی عنوان نمودن خلاف واقع در مورد افراد شایسته و لایق هستند . کسانی که فقط و فقط تصمیم و روش خود را درست و صحیح دانسته و تاب هیچگونه اظهار نظر دلسوزانه از سوی دیگر افرا پایین دست را ندارند . کسانی که با کوچکترین انتقاد و حتی ارائه نظر و روشی برخلاف نظر آنها در پی حذف افراد می باشند .
این افراد در ظاهر و در روبرو افرادی هستند که با آغوشی باز و روئی گشاده فرد منتقد را تحویل آنچنانی می گیرند و لی در خفا با هر روشی اعم از شفاهی و یا کتبی در صدد تخریب قدم برمی دارند .
از استاد خودم برای کسب تجربه و همچنین بهره مندی دیگر عزیزانی که احیاناٌ پاسخ را می خوانند سوال می کنم در مقابله با چنین افرادی که ظاهر و باطن آنها مشخص نبوده و همواره با رفتارهای غلطی که به برخی از آنها در وبلاگم اشاره کرده ام اتخاذ تصمیم می کنند چگونه باید برخورد نمود ؟ آیا با کسانی که به فرموده حضرت امیر (ع) : زبانی شیرین و قلبی تلخ دارند( ریاکاران ) باید مثل قبل با صداقت رفتار کرد یا همانند خودشان مقابله به مثل کرد ؟
عذر زحمات

باسلام
انشاالله که موفق و منصور وحالتان خوب باشد .
اگرچه حقیر در حدی نیستم که بتوانم پاسخ بزرگواری همچون حضرتعالی را به منبع عظیم ایمان بخدا متصلید را بدهم لیکن انچه تجربه دارم این است که خداوند سبحان برهمه چیز و همه حالات حاکم و اگاه هست بنابریان تمامی تزویر و ریاهایی را که امروزه شاهد افزایش ان در سطح جامعه هستیم را در زمان و مکان مناسبی که قطعا خود بران کاملا اگاهند را خواهد داد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد