وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

امید به زندگی

به وفور انسانهایی وجود دارند که در برابر مشکلات و تنگناهای زندگی خویش قد علم کرده و با همه امید برای ایجاد تحول و تغییر و فرار از روزمرگی تفکر پیشه کرده و با عزمی استوار به جدال یاس و نومیدی رفته تا کاری کنند کارستان که هم خود را از وضعیت موجود نجات داده و نیز جامعه انسانی را رهبری و الگویی تمام عیار برای همه نسلها و همه عصرها گردند ولذا قدرت انسان بعنوان اشرف مخلوقات نباید برهیچ احد الناسی پوشیده باشد و اعتماد به نفس برای نجات از مهلکه ای که گاه انسان و جامعه را در برمیگیرد از جمله اموری است که باید بجد مد نظر قرار گیرد وبراین اساس امروز در مطالعه وبلاگ دوستان مطلبی قابل تامل مرا به وجد اورد و برای شما نیز انرا منعکس میکنم با امید به اینکه از اینگونه عبارات و اعمال حداکثر استفاده را برده و از خمودی و نومیدی دل کنده و بر صراط مستقیم نائل اییم :  

پیرمردی تنها در مینه سوتا زندگی می کرد . او می خواست مزرعه سیب زمینی اش راشخم بزند اما این کار خیلی سختی بود. تنها پسرش که می توانست به او کمک کند در زندان بود . پیرمرد نامه ای برای پسرش نوشت و وضعیت را برای او توضیح داد :

   پسرعزیزم من حال خوشی ندارم چون امسال نخواهم توانست سیب زمینی بکارم . من نمی خواهم این مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت همیشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من برای کار مزرعه خیلی پیر شده ام. اگر تو اینجا بودی تمام مشکلات من حل می شد . من می دانم که اگر تو اینجا بودی مزرعه را برای من شخم می زدی .

دوستدار تو پدر


پیرمرد این تلگراف را از پسرش دریافت کرد :

پدر, به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن , من آنجا اسلحه پنهان کرده ام

.

4 صبح فردا 12 نفر از مأموران FBI و افسران پلیس محلی دیده شدند , و تمام مزرعه را شخم زدند بدون اینکه اسلحه ای پیدا کنند

 پیرمرد بهت زده نامه دیگری به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقی افتاده و می خواهد چه کند ؟

 پسرش پاسخ داد :

پدر برو و سیب زمینی هایت را بکار، این بهترین کاری بود که از اینجا می توانستم

برایت انجام بدهم



در دنیا هیچ بن بستی نیست. یا راهی‌ خواهم یافت، یا راهی‌ خواهم ساخت

رشد جنینی

برخی مواقع نظرات و ایده های متفاوتی بر بروز استعداد و خلاقیت و تفاوت در رشد و اگاهی بین دوجنس در بین نظریه پردازان وجود دارد که در این رابطه مطلبی را مطالعه کردم که برای اگاهی شما دوستان و خوانندگان عزیزاین پایگاه در ذیل می اورم قطعا این مطلب مورد توجه هواداران به مباحث علمی قرار خواهد گرفت : 

از تفاوتهای دختران و پسران چه می دانید؟

در هنگام تولد، مغز نوزاد هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و تنها به اندازه یک سوم اندازه واقعی رشد کرده است زیرا مدت زیادی طول می‏کشد تا مغز کامل شده و به شکل تکامل یافته خود دست یابد.

سپس در سال اول تولد، تراکم سیناپسهایی(سیناپس به محل اتصال سلولهای عصبی گفته می شود) که در مغز ایجاد می‏شود به سرعت افزایش یافته و همان فرآیندی که قبل از تولد آغاز شده است ادامه می‏یابد. ولی در حدود ده ماهگی میزان افزایش سیناپسها متوقف شده و از یک سالگی تا پایان عمر ثابت می ماند.

از همان اوایل، تفاوت‏های جنسیتی در مغز نوزادی که هنوز متولد نشده است، مشهود است. یکی از این تفاوت‏ها آن است که قسمت‏های راست و چپ مغز در پسرها ارتباطات کمتری به نسبت دختران پیدا می کند.

بنابر همین تفاوت‏ها، مطالعات اخیر نشان داده که پسرها در برخورد با انواع خاصی از مسائل (مانند امتحانات هجایی یا جدول کلمات) تنها از یک طرف مغزشان استفاده می‏کنند، در حالیکه دخترها از هر دو طرف استفاده می‏کنند.

نیمه‏ راست مغز همچنان که رشد می‏کند، سعی می‏کند ارتباطاتی با نیمه چپ مغز برقرار کند اما در پسران(البته در دوران کودکی) نیمه چپ آمادگی ایجاد ارتباطات را ندارد و لذا این «اتصالات» صورت نمی‏گیرد و در عوض سلول‏ها به نیمه راست، یعنی جایی که از آن آمده‏اند، باز می‏گردند لذا اتصالات در نیمه راست مغز غنی‏تر صورت گرفته و همین وضعیت باعث موفقیت پسران در حل مسایل ریاضی (در زمان تحلیل ، بررسی و حل مسایل ریاضی نیمکره راست مغز بیشترین فعالیت را دارد) است.

از طرف دیگر در دختران ارتباط بین دو نیمکره با موفقیت بیشتری برقرار شده و لذا باعث می‏شود که توانایی‏های کلامی دختران بسیار بالاتر باشد.

دختران در سال‏های اولیه مدرسه در مقایسه با پسران هوشبهر بیشتری دارند و نمرات بهتری را می‏آورند ولی در دوران دبیرستان و دانشگاه این تفاوت ها کاهش می‏یابد.

در 7-6 سالگی، هنگامی‏که کودکان آموزش جدی را شروع می‏کنند، از آنجا که در این سنین پسران(به طور مقطعی) از لحاظ ذهنی بین 12- 6 ماه عقب‏تر از دختران هستند،«هماهنگی حرکتی ظریف» (مانند نگهداشتن مداد یا استفاده از قیچی) در آنها(پسران) دیرتر شکل می‏گیرد. مطابق با این مساله، اینکه پسران و دختران از 5- 4 سالگی به کودکستان بروند عالی است، زیرا آنها(هم دختران و هم پسران) توانایی اجتماعی را کسب می‏کنند اما به نظر می‏رسد که پسران بیشتر از دختران به این آموزش‏ها نیازمند هستند و شاید لازم باشد بنا بر تشخیص والدین و یا مربی، کودکان پسر، مدت زمان بیشتری را در کودکستان سپری کنند .

پسران با دختران متفاوتند
کسانی‏که نیمه راست مغزشان پیشرفته‏تر است (مانند پسران) از مزایایی نیز برخوردار هستند. پسران علاوه بر آنکه توانایی‏های ریاضی بهتری دارند، اهل عمل نیز هستند و اگر با مشکلی برخورد کنند می‏خواهند آن را برطرف سازند و بنابراین خیلی زودتر از دختران دست به کار می شوند.

از آنجاییکه در پسران نیمه راست مغز هم احساسات و هم فعالیت‏ها را کنترل می‏کند، بنابراین پسران به احتمال زیاد، زودتر وارد عمل می‏شوند. در حالیکه در دختران نیمکره‏های مغز تخصصی‏تر کار می‏کند یعنی نیمکره راست مرکز فعالیت‏های ریاضی و نیم‏کره چپ مرکز تکلم و بیان احساسات است . لذا پسران نیاز به تلاش بیشتری دارند تا به نیمکره چپ خود رجوع کنند و کلماتی برای توضیح احساسات، که در نیمکره راست مغز ثبت می‏کند، بیابند. در حالیکه دختران در این زمینه موفق‏ترند و در بیان احساسات بسیار بهتر عمل می‏کنند.

بطور کلی مطالعات دقیق علمی نشان داده است که دختران در سال‏های اولیه مدرسه در مقایسه با پسران هوشبهر بیشتری دارند و نمرات بهتری را می‏آورند ولی در دوران دبیرستان و دانشگاه این تفاوت ها کاهش می‏یابد.

دختران در استعداد کلامی برترند و پسرها در استعداد فضاییدختران و پسران به طور متوسط در قلمروهای مختلف هوشی الگوهای عملکرد متفاوتی دارند. در دوران کودکی، دختران در آزمون استاندارد شده توانایی کلامی بهتری نسبت به پسران دارند (خواندن، روانی کلامی، درک کلامی). در دوران دبستان دختران و پسران در حساب یکسان عمل می‏کنند ولی در دوران دبیرستان پسران در حساب و ریاضیات عملکرد بهتری نسبت به دختران دارند اما این تفاوت درمرحله دانشگاه کاهش می یابد.

اما ذکر این مطلب ضروری است که الگوهای موفقیت برای پسران و دختران (در زمینه‏های کلامی، غیرکلامی، ریاضی و...) وابسته به قالب‏های فرهنگی است که بر اساس آن رفتار مناسب برای دختران و پسران تعیین می‏شود.

برای مثال کودکان ما از همان دوران کودکی می‏آموزند که خواندن، هنر، مهارت‏های کلامی و ... قالب‏های زنانه است و مهارت‏های مکانیکی، ورزش و ریاضی‏ از لحاظ اجتماعی مردانه تلقی می‏شود لذا به نظر می رسد این تفاوتهای میان دو جنس، تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط فرهنگی جوامع نیز قرار گرفته است.

در انتهای باید عنوان شود که قطع نظر از نوع تبیینی که در مورد تفاوت دختران و پسران ارائه شده در حال حاضر ما می‏دانیم که تفاوت‏های بارز و قطعی میان دختران و پسران در چند زمینه محدود وجود دارد. مثلا دختران در استعداد کلامی برترند و پسرها در استعداد فضایی. در عین حال توانایی محاسبات عددی اندکی در پسران پیشرفته‏تر از دختران است و از طرف دیگر دختران در انجام حرکات ظریف و همچنین بین احساسات قویتر از پسران عمل می کنند. اما باید توجه داشت که تفاوت‏های عنوان شده، غالباً مربوط به میانگین‏های جمعیت است و برای قضاوت در مورد یک فرد خاص (یک دختر یا یک پسر) نباید به کار رود. زیرا ما دخترانی داریم که از لحاظ استعداد تجسم فضایی با قوی‏ترین پسران مقابله کرده و در عوض پسرانی داریم که در مهارت‏های کلامی، از قوی‏ترین دختران پیشرفته‏ترند.

لذا هیچکس نمی تواند ادعا کند که توانایی ذهنی در دختران بالاتر است یا در پسران. بلکه میان این دو جنس تفاوتهایی وجود دارد و این تفاوتها ناشی از برتری یک جنس بر جنس دیگر نیست.
 

تصمیم گیری

در زمان تصمیمگیری، بهترین کاری که می توانید بکنید، درست ترین کار است. بدترین کار این است که هیچ کاری نکنید.” - تئودور روزولت

همانطور که در محوطه پارکینگ دنبال ماشینم بودم متوجه شدم که کیفیت تصمیم های من در مواقع آشفتگی شدیداً ضعیف می شود. ما در روز صدها تصمیم می گیریم که نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند. این تصمیمات هستند که باعث پیشرفت یا شکستمان می شوند. اما آیا تصمیمات درستی می گیریم؟ تصمیماتی که تاثیر مثبت بسیار شگرفی بر احساس ما درمورد اینکه که هستیم، زمانمان را چطور صرف می کنیم، درمورد رشد و پیشرفت کارمان و تغییری که در دنیا ایجاد می کنیم، دارند. اگر نمی دانید چطور تغییر مثبتی در زندگیتان ایجاد کنید و حتی در مواقع آشفتگی و هرج و مرج هم تصمیمات درستی اتخاذ کنید، ۵ نکته زیر را به دقت مرور کنید.

۱) در زمان حال بمانید. در زمان های پرمشغله فکرمان جلوتر از بدنمان حرکت می کند. اینجاست که خیلی چیزها فراموشمان می شود، تصادفات و سوءتفاهمات اتفاق می افتند، دچار سردرگمی می شویم و زمانمان هدر می رود. ذهنتان را به زمان حال برگردانید. درست روی همان کاری که همان موقع می خواهید انجام دهید تمرکز کنید.

۲) انتخاب هایتان را بررسی کنید. همه انتخاب هایتان را جمع کنید. اگر انتخابی پیش رویتان نمی بینید، از دیگران کمک بگیرید. برای پیدا کردن جواب درست از خودتان سوالات درون نگرانه بپرسید تا همه چیز برایتان شفاف شود. در زیر به چند نمونه از این سوالات اشاره می کنیم:

- آیا این انتخاب من را به سوی آینده ای بهتر سوق می دهد یا همچنان در گذشته نگهم می دارد؟

- آیا این انتخاب دستاوردهای طولانی مدت برایم دارد یا فقط سود کوتاه مدت نصیبم می کند؟

- آیا به خاطر خودم این تصمیم را می گیرم یا فقط می خواهم دیگران را خوشحال کنم؟

۳) به بصیرت خود گوش کنید. آیا این تصمیم از روحم نشات می گیرد یا نفسم؟ آیا ناشی از قوه ذهنم است یا دلم؟ این سطح هوشیاریتان را بالا می برد شما را از تحت کنترل بودن به اعتماد می رساند. زمزمه های تحلیلگرایانه ذهنتان را وقتی پیام اصلی را گرفتید ساکت کنید و آنوقت خواهید فهمید که بصیرتتان هیچوقت اشتباه نمی کند.

۴) جوانی را از سر بگیرید. لحظه ای آرام بایستید، نفس عمیق بکشید و گوش کنید، آرامش بگیرید و دوباره جوان شوید. ازآنجا که ظرفیت انرژِی ما با استفاده بیش از حد یا استفاده کم از بین می رود، باید مصرف انرژیمان را با تجدید انرژی مداوم متوازن کنیم. با شادابی و تازگی تصمیم بگیرید نه با خستگی.

۵) اول درمورد مسائل مهم جسورانه عمل کنید. وقتی متوجه شدید که تصمیم درست نیازمند عملی جسورانه است، مطمئن باشید که از عهده آن برمی آیید. تصمیمات درست همیشه تصمیمات ساده ای نیستند.

تغییر شگرفی که در زندگی و کارتان ایجاد می شود را تجسم کنید. راهکارهایی که برایتان عنوان کردیم را امتحان کنید تا تصمیمات بهتری برای بهبود زندگیتان بگیرید.

خوبی و یا بدی خمیازه

قطعا در زندگی روزمره برای شما نیز اتفاقی افتاده که نزد خود به نامطلوب و شایسته نبودن ان اندیشیده اید از انجمله در برخی از مراسمات و بویژه همایش ها و گردهمائی هایی که بدلائل مختلف از جمله خستگی بیش از حد و یا اختلال در ساعات خواب خمیازه به سراغتان امده باشد ولذا امروز مطلبی در این خصوص داشتم که برایتان نقل میکنم : 

خمیازه کشیدن: روشی برای تمرین مغز

 

قبل از خواندن این پست اول یک خمیازه مفصل (همان دهان دره) بکشید تا مغزتان باز شود! می‌توانید به این حرف بخندید که خنده هم روش مفیدی برای استراحت مغز است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که خمیازه کشیدن به عنوان روش درمانی برای مشکلات صوتی افراد در صحبت برای کم کردن هیجان و حساسیت زیاد گرفتگی گلو همیشه استفاده شده است

.

تحقیقات با تصاویر اسکن مغزی، نشان داده است که خمیازه کشیدن بطور نورولژیکی با قسمتی از مغز ارتباط دارد که مسئول رفتار اجتماعی و آگاهی انسان است. “پریکانیس” (precuneus) استراکچر کوچکی در پرایتال لوب مغز است که بطور خاص با آگاهی شخص مرتبط است. پریکانیس با کهولت و بیماری‌هایی نظیر الزایمر تحلیل می‌رود. تحقیقات نشان داده است که خمیازه کشیدن پریکانیس را تحریک می‌کند.

در غالب فرهنگ‌ها خمیازه کشیدن در جمع، بخصوص به هنگام گوش دادن به صحبتِ کسی، عملی بی‌ادبانه تلقی می‌شود چون که نشانی از بی‌حوصله‌گی و خستگیِ شنونده است. حالا طرف چه از صحبت گوینده حوصله‌اش سررفته باشد یا نه، نکته اینجاست که خمیازه عمل طبیعی بدن است برای تحریک مغز و سرحال آمدن. بنابراین حالا قبل از اینکه بقیه مطلب را بخوانید محض تمرین یک خمیازه دیگر بکشید!

خمیازه مکانیزمی برای آگاه ماندن است که در 20 هفته اول زندگی جنینی بوجود می‌آید. یعنی جنین هم خمیازه می‌کشد. در نوزادان خمیازه باعث تنظیم شدن ساعت طبیعی بدن می‌شود. خمیازه همانطور که همه تجربه داریم باعث تنظیم فشار داخل و خارج گوش هم می‌شود. همه به هنگام بلند شدن و فرود هواپیما کمی گوش گرفتگی را تجربه کرده‌ایم. خیلی‌ها در این مواقع آدامس جویدن را توصیه می‌کنند. خمیازه راه سریعی برای باز شدن گرفتگی گوش در اثر تغییر فشار هوا است. بعلاوه خمیازه به کنترل دما و متابلویسم بدن نیز کمک می‌کند.

سکوت در خشم و غضب

در نگرانی و خشمگین شدن انسان بدلیل داشتن روحیه ای خاص شکی وجود ندارد و هرچقدر انسان صبور و بردبار باشد باز در شرائطی خاص از حالت عادی خارج شده و غضبناک میشود در چنین مواقعی بفرموده امام علی : 

اذا عضبت فاسکت به معنی زمانیکه خشمگین شدی سکوت کن را باید توجه کرد . 

در این رابطه امشب ایمیلی را داشتم که برایتان می اورم تا مورد استفاده قرار دهید : 

شیوه های کنترل خشمبرای فرونشاندن خشم و غضب راهکارهای مختلفی وجود دارد که با انجام آن می توان از ضررهای بعدی عصبانیت جلوگیری کرد.

 

وقتی که در حضور امام باقر(ع) سخن از غضب به میان آمد، حضرت فرمود؛ «همانا که مرد خشمگین می شود و تا خود را داخل آتش نکند {و به گناهی دست نیالاید} آرامش نمی یابد و خشمش فرو ننشیند. {پس برای اینکه در هنگام خشم به کارهای ناشایست اقدام نکنید} هرگاه شخصی خشمگین شد اگر ایستاده است فورا بنشیند تا پلیدی و وسوسه شیطان از او دور شود و هرگاه به خویشاوندش غضب کند، به نزد او برود و بدنش را مس کند؛ چرا که خویشاوند اگر مس شود، آرامش یابد.»(6)

 

در توضیح این حدیث، ما برای کنترل خشم و عصبانیت راهکارهای دیگری که دانشمندان اخلاق و روان مطرح کرده اند نیز پیشنهاد می کنیم:

 

1- در آن حالت شخص به سیره انبیاء، اولیاء و صلحاء- که خود را پیرو آنان می داند- توجه کند و در مورد آیات و احادیثی که غضب بی جا را مذمت کرده اند، فکر کرده و از عواقبش برحذر باشد.

 

2- در هنگام خشم استعاذه نماید و با گفتن جمله «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» به خداوند عالم پناه ببرد.

 

3- با آب سرد وضو بگیرد و یا غسل نماید.

 

4- زمینه ها و بسترهای دیگر خشم را خود یا دیگران از میان بردارند مانند گرسنگی، تشنگی، خستگی، بی خوابی و...

 

5- فوائد شیرین و لذت بخش کظم غیظ را- که بارها تجربه کرده- در نظر آورد.

 

6- از افراد بدخلق و عصبانی فاصله بگیرد و رفاقت نکند.

 

7- اعتقاد به قضا و قدر خداوندی را در وجودش تقویت کند و بداند که گاهی پدید آمدن برخی حوادث ناگوار که با میل باطنی او ناسازگار است، در اثر تقدیر الهی است. امام باقر(ع) در این زمینه فرمود: در میان خلق خدا سزاوارترین کس به تسلیم در برابر قضای خدا کسی است که خدای عزوجل را بشناسد و هر که به قضا راضی باشد، قضا بر او وارد شود و خدا اجر او را بزرگ فرماید و هر که قضا را ناخوش دارد، قضا بر او وارد شود و خدا اجرش را تباه سازد.»(7)

 

8- انسان وقتی که بر فردی ضعیف تر از خودش خشم می گیرد، فراموش نکند که قدرت خداوند خیلی بالاتر از قدرت اوست و ممکن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گیرد. قرآن می فرماید: «آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.» (نور.22)

 

9- سفارش به اطرافیان در مورد یادآوری عواقب شوم عصبانیت و تذکر نکات مؤثر.

 

نوشته اند که در میان پادشاهان بنی اسرائیل عادتی مرسوم بود که آنان را در حکومت کنترل می کرد؛ به این صورت که در نزد هر یک از آنان حکیمی دانا بود و صحیفه ای به همراه داشت که هرگاه پادشاه عصبانی می شد، آن حکیم، صحیفه را در مقابل او گرفته، به دستش می داد. در آن صحیفه نوشته بود: «بر زیردستان رحم کن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نکن!» وقتی شاه آن را می دید، غضبش ساکن می شد.

 

چه زیباست افرادی که قادر به کنترل خشم خود نیستند و همیشه بعد از عصبانیت پشیمان می شوند، چنین صحیفه ای تهیه کنند و به اطرافیان بسپارند که در هنگام غضب آنان، علاوه بر ارائه آن صحیفه، آثار خوش خلقی و عاقب شوم بدخلقی و عصبانیت را به وی یادآور شوند تا در خانواده یا در اجتماع و یا در مراکز مهم به این وسیله خشم خود را کنترل نمایند. حتی یک حدیث، یک نکته و یا عبارتی در موضوع کظم غیظ با خط درشت، در محل زندگی نصب کنند که دیگران او را به آن توجه دهند.

 

10-آخرین نکته اینکه بدانند انسان های عصبانی در میان مردم و عقلای عالم منفورند و بردباران عزیز و محترم.

 

اگر انسان بتواند در حالات خشم و غضب، مالک نفس خویش باشد، او را می توان از افراد نیرومند و توانا برشمرد؛ چرا که کنترل نفس سرکش در آن حالت، ایمان و اراده ای والا و قوی لازم دارد که خیلی از انسان ها نمی توانند از عهده اش برآیند. اگر مروری به صفحات حوادث در رسانه ها داشته باشیم اکثر حوادث ناگوار ریشه در عدم توانایی مجرمین در کنترل خشم و غضب خود دارد.

 

به این جهت کنترل غضب امری مهم به شمار می آید و هر کس در آن موفق شود، افزون بر بهره های فراون دنیوی، دارای مقامی بلند از نظر معنوی خواهد بود. اینک به برخی از آثار و فواید کنترل خشم توجه می کنیم:

 

الف. نجات از آتش دوزخامام باقر(ع) یکی از مهم ترین برکات خویشتن داری در حالت خشم را نجات از آتش دوزخ بیان می کند و می فرماید: «من ملک نفسه اذا... غضب حرم الله جسده علی النار؛(9) هر کس در هنگام خشم و غضب مالک نفس خویش باشد، خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد کرد.»

 

ب. آرامش روز قیامتآن حضرت پاداش شیرین کظم غیظ را در ضمن تفسیر آیه «و اذا ما غضبوا هم یغفرون» (شوری.73) این گونه بیان می کند: من کظم غیظا و هو یقدر علی امضائه حشا الله قلبه امنا و ایمانا یوم القیامه (01) هر کس خشم خود را فرو برد، در حالی که می توانست از طرف مقابل انتقام بگیرد خداوند متعال در روز قیامت قلبش را از ایمان و امنیت و سلامتی پرخواهد کرد.»

 

ج. روشنی چشم اهل بیت(ع)فرو بردن خشم و بردباری در مقابل عصبانیت از لذت بخش ترین لحظاتی است که امامان معصوم(ع) از آن به عنوان روشنی چشم نام می برند. آن گرامیان این خصلت والای انسانی را همواره دوست داشتند و شیرینی آن را هرگز فراموش نمی کردند. حضرت باقر(ع) می فرماید: «پدرم امام صادق(ع) می فرمود پسرم! هیچ چیز مانند عصبانیتی که با صبر پایان می پذیرد چشم پدرت را روشن نمی کند.» (11)

 

آری اگر انسان بتواند در آن لحظه خطرناک و حساس، صبر و بردباری پیشه کند، لذت و شیرینی آن تا آخر عمر در کامش خواهد ماند و او را مسرور خواهد نمود. در مقابل اگر خود را کنترل نکند تا آخر زندگی در آتش حسرت و ندامت خواهد سوخت.

 

د. امنیت از خشم خداامام باقر(ع) در این مورد فرمود: «یا موسی امسک غضبک عمن ملکتک علیه: اکف عنک غضبی؛(21)

 

در کتاب تورات در ضمن مناجات خدای عزوجل با موسی(ع) آمده است: ای موسی خشم خود را از کسی که تو را بر او مسلط ساخته ام، بازگیر تا خشم خود را از تو بازگیرم.»

 

 هـ . داخل شدن در ردیف اهل ایمانقرآن کریم مومنان را در آیات متعدد به خاطر کنترل خشمشان می ستاید. در سوره شوری در مورد یکی از ویژگی های بارز مومنین می فرماید: «و اذا غضبوا هم یغفرون؛ (شوری.73) مومنین زمانی که خشمگین می شوند (با فرو خوردن خشم خود) عفو می کنند.»

 

راهکارهایی برای بالابردن عمر مفید باطری

با توجه باینکه استفاده بهینه و با صرفه از لوازم و ابزار الات مورد استفاده از مهمترین امور مد نظر در جامعه است لذا به مطلبی در خصوص افزایش طول عمر باطری در لپ تاپ و گوشی های تلفن که از طریق ایمیل ارسال شده می پردازم : 

اگر شما به‌تازگی یک تلفن هوشمند خریداری کرده‌اید شاید همچنان در حال کشف امکانات جالب آن هستید اما نکته‌ای که فورا به آن پی‌ می‌برید این است که با انجام هر کاری در گوشی، شارژ باتری‌ آن کوتاه‌تر می‌شود.
ایسنا نوشت:
در حالی که شارژ یک تلفن همراه به‌راحتی تا سه روز یا بیشتر ادامه می‌یابد، بسیاری از کاربران تلفن هوشمند هنگامی که پی‌می‌برند گوشی جدید آنان هر 24 ساعت یا حتی اغلب کمتر از این مدت به شارژ نیاز دارد، دچار نگرانی می‌شوند.
راه‌حل این مساله تلاش سخت برای یافتن یک پریز برق به‌منظور شارژ مجدد تلفن یا کنار گذاشتن گوشی نیست بلکه باید استراتژی یافت تا همچنان که از گوشی برای کارهای متعدد استفاده می‌شود، مصرف انرژی آن کاهش داده شود. خواه از تلفن هوشمند استفاده می‌کنید یا لپ‌تاپ، دستگاه‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای تنظیم شوند تا از باتری‌های یون لیتیومی آن‌ها حداکثر استفاده را برد.
*تجدیدنظر در شبکه‌ مورد استفاده

شبکه‌های تلفن همراه CDMA از شبکه‌های GSM نیروی بیش‌تری مصرف می‌کنند، بنابراین اگر عمر باتری برایتان اهمیت دارد تا زمانی که پوشش شبکه پاسخگوی نیازهای شماست از GSM استفاده کنید.

 

کاهش نور نمایشگر

هرچه نمایشگر تلفن روشن‌تر باشد، شارژ بیش‌تری مصرف می‌کند؛ اگر در یک اتاق روشن هستید، روشنی LCD گوشی را کم کنید و اگر دستگاه شما ویژگی تنظیم نور خودکار دارد تا نور را در اتاق شناسایی کند از آن استفاده کنید و در صورتی که از تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ برای گوش کردن به آهنگ استفاده می‌کنید، صدای آن را کم کنید.
*جست‌وجو را غیرفعال کنید

استفاده از فن‌آوری بلوتوث برای اتصال به یک گوشی یا استفاده از وای‌فای برای افزایش سرعت دانلود پیام‌های ایمیل فوق العاده است اما هنگامی ‌که از گوشی استفاده نمی‌کنید یا نزدیک هات اسپات وای فای نیستید، این ویژگی‌ها را در تلفن یا لپ‌تاپ خود غیرفعال کنید زیرا دستگاه‌های قابل حمل به جست‌وجو برای وای‌فای یا گوشی مجهز به بلوتوث ادامه داده و به این ترتیب شارژ مصرف می‌کنند. همچنین هنگامی که تلفن به حالت آماده برای استفاده (استندبای) است آن را در حالت خواب(Sleep) قرار دهید.

*از شبکه چشم‌پوشی کنید
تلفن هوشمند مداوم در جست‌وجوی سیگنال است و در صورتی که در منطقه‌ای با سیگنال ضعیف باشید، سخت‌تر کار می‌کند و عمر باتری را کاهش می‌دهد؛ چنانچه می‌دانید در منطقه اطرافتان پوششی وجود ندارد، قابلیت‌های موبایل شبکه دستگاه را غیرفعال کنید.

اگر شبکه GSM نسل سوم موجود نبوده یا ضعیف باشد، باتری در جست‌وجوی یافتن شبکه سریع‌تر تمام می‌شود، از این رو بهتر است شبکه نسل سوم را غیرفعال کرده یا از شبکه کندتر EDGE استفاده کنید. این مساله دسترسی به اینترنت را کند کرده اما در کیفیت تماس‌های تلفن تاثیری ندارد.

 

ای‌میل‌ها را دستی چک کنید

تلفن‌های هوشمند می‌توانند پیام‌های ای‌میل و پیام‌های فوری را به‌صورت خودکار چک کنند یا می‌توانند به محض رسیدن آن‌ها در میل باکس سرورتان پیام‌هایی را نمایش دهند. هر دوی این استراتژی‌ها می‌توانند نیروی زیادی را مصرف کنند.

برای افزایش عمر باتری، نمایش پیام‌های دریافت شده را غیرفعال کرده و فاصله چک شدن خودکار پیام‌های جدید در تلفن را افزایش دهید یا بهتراز آن، تلفن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا پیام‌ها را به‌صورت دستی چک کنید.

*همه امکانات را غیرفعال کنید

ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف نیروی باتری قرار دادن آن در حالت "هواپیما" است. با تبدیل تلفن به دستگاه پخش آهنگ و سازمان‌دهنده شخصی دیگر قادر به دریافت پیام یا انجام مکالمه نخواهید بود اما درعوض عمر باتری آن افزایش می‌یابد.

*غیرفعال کردن انیمیشن‌ها

یکی از بزرگ‌ترین منابع مصرف نیرو انیمیشن‌ فلش است که فن‌آوری مورد استفاده برای نمایش ویدیوها و تبلیغات آنلاین است. برای بهبود عمر باتری فلش را غیرفعال کنید. برنامه‌هایی مانند "بش فلش" و "کلیک توفلش" برای مک و "فلش‌بک" برای رایانه‌های ویندوز، فلش را به طور خودکار محدود می‌کنند. 

از یک برنامه کمک بگیرید

شماری از برنامه‌ها وجود دارند که به کنترل عمر باتری و بستن قابلیت‌های مختلف که نیروی موثر دستگاه را کاهش می‌دهند، کمک می‌کنند. برنامه‌هایی مانند BatteryGo و MyBatteryLife به دارندگان آیفون نشان می‌دهند چه میزان از شارژ دستگاه باقی مانده و از این شارژ باقی مانده تا چه مدت می‌توان برای انجام مکالمه، پخش آهنگ و ویدیو و مرور اینترنت استفاده کرد. برنامه NB BattStat به دارندگان بلک بری شارژ باقی مانده باتری و دمای گوشی را نشان می‌دهد.
*دانستن زمان پایان عمر باتری

نسل قدیمی باتری‌های نیکل کادمیوم مشکل حافظه داشتند و اگر به‌طور کامل شارژ و تخلیه شارژ نمی‌شدند، حجم کمتری شارژ نگه می‌داشتند اما باتری‌های یون لیتیومی کنونی با مشکل حافظه روبه‌رو نیستند و از این رو شارژ مجدد باتری مشکلی ندارد.

باتری‌های یون لیتیومی می‌توانند بیش از اندازه شارژ شوند و هنگامیکه پر می‌شوند، مدار دستگاه برق را قطع می‌کند، با این همه سازندگان همچنان توصیه می‌کنند که هنگامی که باتری به‌طور کامل شارژ شد، لپ‌تاپ‌ها به برق متصل نمانند.

تمامی باتری‌ها برای دوره‌های ثابت می‌توانند شارژ و تخلیه شارژ شوند؛ باتری‌های یون لیتیومی معمولا بین 300 تا 500 دور دوام می‌آورند. اطلاعات درباره شمار دوره‌های شارژ از وب‌سایت سازنده دستگاه قابل دریافت است.