وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

گروه جهاد سیما(قسمت اول)

در عصر رسانه ها و پیشرفت تکنولوژی نقش ارتباطات را میتوان بعنوان ابزاری  موثر در بیداری افکار عمومی و برون رفت جامعه از حالت رخوت وسکون کارساز و تاثیر گذار دانست امام راحل عظیم الشان که یاد وخاطرشان گرامی و روحشان قرین رحمت واسعه حق تعالی قرارگیرد در سخنی شیوا این رسانه را بعنوان دانشگاه تعبیر کردند با این تفاوت که این دانشگاه براحتی در دسترس همه مردم قرار گرفته و ورود به ان ازاد و بهره برداری از ان بسهولت انجام میشود بنابراین میتوان مسئولیت رسانه را بسیار سنگین وخطیر دانست .این را بعنوان مقدمه اوردم تا از فیلمی که امروز عصر از طریق برنامه جهاد شبکه یک سیما نمایش داده شد سخن بگویم .

در حقیقت مدتی است در اندیشه ام و البته شاکر به درگاه یزدان پاک که به من خصلتی داده تا بجای وارد شدن به جمع افرادخوشگذران و غافل از دنیای همیشگی ؛بیشتر ا وقات زندگیم را با اقشار اسیب پذیر و مستضعف و زجر کشیده های روزگار بگذرانم بنابراین خانواده نیز از این خصوصیت تبعیت و با ایشان نیز مشکلی نداریم بگذریم و به مطلب اصلی بپردازیم :

همانطوریکه میدانید در کشورهای در حال توسعه بحث عدالت اجتماعی بعنوان یک معادله پیچیده ای است که باید برای اجرای ان برنامه ای منسجم و قابل دفاع و عامه پسند داشت و قطعا عدالت محوری در عمل کار مدیران را با مقاومت شدید رانت خواران روبرو با مشکل مواحه خواهد کردازاین جمله ممالک درگیر این بحث اساسی میتوان ایران عزیز را نام برد اگرچه با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شکست طاغوت مبنای کار بحث مهم عدالت محوری مطرح شد لیکن بازهم بودند افرادی که برای ممانعت از اجرای ان با شدیدترین اعمال و استفاده از ابزارهای قوی سعی در ممانعت کردند و بقول امام اول شیعیان جهان کاری را می کنند تا در کنار هر کاخ کوخهایی باقی بماند .در هر حال امروز گروه جهاد سیما با تدوین اقای صدر به روستایی بنام گرمه در احتمالا جنوب خراسان رفته بودند و از زندگی مقامی با ارزش بنام اقای سلمانی از زحمتکشان سالخورده روستایی فیلمی برداشته و بنمایش گذاشتند ان فیلم نمودی واقعی از استضعاف و زجر و فلاکت دلسوختگان روستایی و کشاورز را به دید مردم اعم از فقیر و غنی و قانع و رانت خوار و .......میگذاشت . ای کاش اینگونه اثر ها را در فرصتی به تصویر می کشیدند که همه توان دیدن ان و گرفتن عبرت را داشتند . اجازه بدهید مابقی را در وقتی دیگر بیاورم  

سخن روز

زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت....(دکتر شریعتی

حکایت نی

اگر چه ما مسلمانان اعتقادات خاصی را داشته که از انجمله معاد و روز رستاخیز و بررسی اعمال و کردار در طول زندگی خود در حیات مادی است و به هر طریق ممکن تلاش می کنیم که بتوانیم با اعمال و کردار خوب وحسنه خود را از اتش دوزخ دور ساخته و با امید به اتخاذ اجر و مزد از برکات بی بدیل افریدگار بی همتا بهره جوییم لیکن درد فراق و مصیبت عظمای از دست دادن عزیزان تحملی می خواهد به استقامت کوههای استواری که خداوند نعمت وجود داشتن را بی شمار به انها عطا کرده است مرگ انسانها انهم نزدیکترین به ادم و کسانی که مدتها در کنار هم بوده و به خصلت ها و اداب و رفتارهایشان خو گرفته ایم غم بی پایانی را بر دوشمان می گذارد که بجز وعده های راستین و بحق خداوند متعال چیز دیگری نمیتواند پاسخگوی ان باشد در شرح حال انسان انهم از زبان بی زبان نی قصه های غمگساری را می شنویم که با صدایش داغ دلمان تازه و صدمات روحیمان افزوده میگردد چگونه میتوان هجران عزیزانی را باور و تحمل کرد که برایشان بودی و در کنارشان با تو بودند و برایت از هیچ کوششی دریغ نمی ورزیدند:

بشنو از نی چون حکایت میکند      وز جداییها شکایت میکند

کز نیستان تا مرا ببریده اند         از نفیرم مرد وزن نالیده اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق         تا بگویم درد شور و اشتیاق

روح تمامی درکذشتگان قرین رحمت واسعه حق تعالی قرار کیرد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

احساسات پاک

درپی حادثه درگذشت برادر اینجانب دوستان با ارزش و با احساس از نقاط مختلف کشور با حضور خود ؛تماس تلفنی ؛ارسال پیام و.......اینجانب و خانواده را شرمسار محبت های خود کرده اند که لازم میدانم صمیمانه ترین سپاس های خود را خدمت ایشان تقدیم و امید وارم بتوانم در مراسم شادی این عزیزان جبران اینهمه محبت های بی شائبه اشان را بکنم .

فارس از نگاه رهبری

همانطوریکه مطلعید روز پایانی سفر مقام معظم رهبری نیز به استان زرخیز و محروم فارس فرا رسید و در اخرین روز سفر مسئولین اجرائی استان دیداری را با ایشان داشتند که خوشبختانه با نگاهی ژرف اندیش مسائل ومشکلات مبتلا به این استان غنی و در عین حال محروم را بیان و امیدواریم که مسئولین این استان منبعد با الهام از رهنمودها و قطعا حمایتهای ایشان قادر به احقاق حقوق از دست رفته مردم تلاشگر وفعال استان بشوند با توجه به اهیت موضوع تصمیم گرفتم که اهم مطالب را در چند جمله به سمع و نظر شما عزیزان برسانم امید که مقبول افتد 

استان ظرفیتها و استعدادهاى بسیار گسترده‏اى دارد که آقاى استاندار محترم به آن اشاره کردند؛ در گزارشهاى مربوط به استان فارس هم هست؛ هم ظرفیتهاى طبیعى، هم استعدادهاى گوناگونِ مربوط به تفاوت اقلیمى در شمال و جنوب این استان، و هم بیش از همه، استعدادها و ظرفیتهاى نیروى انسانى که حقاً و انصافاً در این استان چشمگیر است.

یک نکته این است که هر کسى در هر رتبه‏اى به مردم این استان دارد خدمت میکند، باید خدا را شکرگزار باشد. واقعاً این مردم، این انسانهاى فهیم، لطیف و باذوق، شایسته‏ى خدمت‏کردنند؛ حقاً و انصافاً خدمت به این مردم لذت‏بخش است. البته خود شما هم اغلب از همین مردمید. انسان وقتى خصوصیات و خلقیات مردم شیراز و مردم فارس را مى‏بیند، احساس میکند که خدمت به این مردم با این خصوصیات، با این خلقیات، با این لطافت، با این نکته‏سنجى‏ها، با این استعدادهاى فراوان و سرشار، حقاً و انصافاً براى انسان یک اقبال است، یک شانس است؛ این را قدر بدانید. هر جا هستید و هر یک از قواى سه گانه، در هر رتبه‏اى از رتبه‏ها، این را قدر بدانید و خدا را شکر کنید. به مردم حقیقتاً خدمت کنید و وقت بگذارید. این مردم را، مراجعین را تکریم کنید، احترام کنید. همه جا همه‏ى انسانها در خور تکریمند؛ و آنجائى که انسان برجستگى‏هاى انسانى و اخلاقى در یک جمعیتى مى‏بیند، بیشتر مایل است آنها را تکریم کند. این، نصیحت عمده و اصلى من به شما برادران عزیز است.

به نظر من یکى از چیزهاى بسیار مهمى که در شیراز باید مورد توجه قرار بگیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهرى است که کمتر شهرى از شهرهاى کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگى‏اى دارد. سه امامزاده‏ى صحیح‏النسب و عالى‏مقام و بسیارى از امامزاده‏هاى دیگر در این شهر، جایگاه قداست این شهر و انتساب آن به ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) را بسیار بالا میبرد. جا دارد در تبلیغات عمومى، در صدا و سیما، در ابتکارات گوناگونى که در زمینه‏هاى خدماتى، اقتصادى و غیره انجام میگیرد، این جنبه - که روح و معناى عالى ولایت مردم فارس را نشان میدهد - برجسته شود. اینجا بعد از مشهد و قم، در واقع سومین حرم اهل بیت (علیهم السّلام) در سرتاسر ایران است. هم از لحاظ خدمت‏رسانى به زوار این حرم، هم از لحاظ معرفى کردن و نشان دادن و دلهاى مشتاقان را در سرتاسر کشور و بیرون از کشور متوجه این بارگاه عظمى کردن، کارهائى است که بایستى انجام بگیرد.

یکى از چیزهائى که در این استان انسان احساس میکند، این است که این استان با وجود داشتن استعدادهاى برجسته، استان محجوب و باحیائى است؛ مثل انسانهائى که سواد و فضل زیادى دارند، اما خیلى اهل گفتن و نشان دادن و اظهار کردن نیستند؛ این را انسان اینجا حس میکند. این همه مفاخر در گذشته و در زمان حال. من دیروز در جلسه‏ى نخبگان لذت بردم از دیدن نخبگان علمى، ادبى، کارآفرینان، شخصیتهاى مفید براى جامعه - چه از لحاظ ذهنى، چه از لحاظ عرصه‏ى عملى - در عین حال تبلیغات و ارائه و نشان دادن این همه استعداد در شیراز، آنچنان که باید و شاید نیست. مردم فارس اهل قال نیستند؛ آدم احساس میکند. گفته میشد مردم فارس اهل حالند؛ منظورشان این بود که اهل کار نیستند. بنده میگویم نه، اهل حالند، یعنى اهل قال نیستند؛ والّا بحمداللَّه اینجا خیلى اهل کارند؛ تحرک علمى، تحرک عملى؛ در صنعت، در کشاورزى؛ انسان تحسین میکند. مردم فارس اهل قال نیستند، اهل گفتن و جنجال کردن و مردم را به خود متوجه کردن نیستند؛ این باید یک جورى جبران شود. در گذشته هم حافظ میگوید:

من که ملول گشتمى از نفس فرشتگان‏

قال و مقال عالمى میکشم از براى تو

من همین‏جا اشاره بکنم به این بناهاى باستانىِ مربوط به قبل از اسلام؛ تخت جمشید و بقیه‏ى چیزهائى که در این استان هست. انسان از دو نظر ممکن است به این مراکز باستانى نگاه کند؛ اینها را باید از هم تفکیک کرد. یک نگاه این است که اینها متعلق به جباران تاریخ بوده. هر کدامى که نگاه میکنیم، به یک نحوى به یکى از جباران تاریخ و طاغوتهاى بشرى ارتباط پیدا میکند. بله، از این جهت نگاه منفى به اینها هست. غالب متدینین و انسانهائى که نفرت طبیعى از استبداد و از جباریت دارند، با این دید وقتى به این بناهاى باستانى نگاه میکنند، طبعاً براى آنها جاذبه‏اى ندارد. لیکن یک جنبه‏ى دیگر هم وجود دارد و آن این است که این بناها محصول سرپنجه‏ى هنرمند ایرانى است؛ محصول فکر راقى و روشن‏بین ایرانى است در سالها و قرنها پیش از این؛ این جنبه‏ى مثبت قضیه است. همه‏ى بناهائى که از لحاظ تاریخى - چه در اینجا، چه در اصفهان، چه در بقیه‏ى نقاط کشور - وجود دارد، از این قبیل است. درست است که جباران استفاده کردند، اما خالق و آفریننده‏ى این مجموعه‏ها کیست؟ ذهن ایرانى است، سرانگشت هنرمند ایرانى است، روحیه‏ى بلندنظر ایرانى است، ابتکار و ذوق ایرانى است؛ این براى یک ملت افتخار است. با این دید وقتى نگاه بکنیم، مى‏بینیم اینها مثبت است؛ چه تخت جمشید، چه بقیه‏ى مناطق دیگر. اینها را نشان بدهید.

در دنیا از چیزهائى که جنبه‏ى افتخارآمیز هم خیلى ندارد، گاهى اوقات به عنوان مفاخر تاریخى استفاده میکنند. آن کسانى که مفاخر تاریخى را ندارند، براى خودشان خلق میکنند! ما این همه مفاخر تاریخى داریم، این همه چیزهائى که مایه‏ى تفاخر تاریخى ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران است؛ چرا اینها را نشان ندهیم؟

یکى از چیزهائى که به نظر من در اینجا باید انجام بگیرد - حالا تفاصیل اینها را ان‏شاءاللَّه دوستان ما در جمع‏بندى‏هاى سفر به نتیجه خواهند رسید و اقدام خواهد شد - این است که اینجا قطب کشاورزى است؛ جا دارد که تحقیقات مقابله‏ى بلندمدت با خشکسالى که تحقیقات وسیع و گسترده‏اى است و راه‏هاى گوناگونى دارد، در همین‏جا در این شهر، یک مرکزیتى پیدا کند. یکى از چیزهائى که میتواند اینجا مرکزیت پیدا کند، همین است. همچنان که شما در بخشهاى پزشکى گفتید نقاط منحصربه‏فرد دارید، در این قضیه هم میتوانید یک نقطه‏ى منحصربه‏فرد داشته باشید. و البته خیلى کارهاى دیگر در این استان میشود انجام داد. ان‏شاءاللَّه مسئولین توفیق پیدا کنند انجام بدهند؛ شما هم توفیق پیدا کنید ان‏شاءاللَّه هر کدام در هرجا هستید، به پیشرفت این برنامه‏ها کمک کنید.

قدر بدانید این خدمت را؛ قدر بدانید این حضور مردمى را؛ قدر بدانید این توجه و آمادگى روحى مردم عزیز را؛ و از خداى متعال کمک بخواهید، هدایت بخواهید؛ ان‏شاءاللَّه خداوند کمک خواهد کرد. از خداى متعال بخواهید وسیله‏ى پیشرفت روزافزون این کشور را به دست شماها و مسئولین کشور ان‏شاءاللَّه فراهم کند و آینده‏ى این استان و آینده‏ى کشور را از گذشته‏اش بهتر کند.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏

یک روز با استاندار

ساختار شخصیتی انسان در دو بعد 1) روحی و معنوی و 2) فیزیکی و ظاهری یا همان جسمی تشکیل شده و موجودی است پیچیده که درونش منبع ومامن اسرار و خاطرات نیک و بدی که در طول زندگی چند ساله خود سپری کرده است و برای رشد و تعالی و تکامل نوع بشر توجه عمیق به دو شاخصه از ضروریات امر می باشد ، فلذا ضرورت دارد تمایلات و نیازهای انسانی بر دو محور فوق الاشاره بشدت مورد رسیدگی و مداقه قرار گیرد لیکن اولویت بندی نیازها بسته به طینت فرد عامل ، متفاوت است و بسته به شدت تقرب به مقام والای انسانی به سمت معنویت و یا خدای ناخواسته میل به حیوانیت به سمت ظاهر و نفسانیت خواهد رفت از جمله مباحث مهم در شکل گیری شخصیت انسانی برای تزکیه بهتر و تربیت انسانی اهمیت به پرورش روح و افزایش درجه روحانیت است که برای این کار تخلیه درون و مطرح کردن و بیان مشکلات راهکاری مناسب برای این منظور می باشد ، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری زعیم عالیقدر حضرت امام (ره) نیل به استقرار عدالت و حذف لایه های مختلف و قشرکرایی و به معنای دیگر برقراری عدالت اجتماعی از جمله موارد و اهدافی بود که بشدت مطمع نظر قرار گرفت و بدین منظور مسئولین منتصب به فراخور حال و بسته به شرایط سعی در ارتباط و تعامل بیشتر با گروههای مختلف جامعه و از جمله اقشار متوسط و ضعیف داشتند و دلخوشی مردم از ثمرات پیروزی انقلاب در دسترس بودن مسئولین نظام بود که سعی شد این امید مردم به یأس و نومیدی تبد یل  نشده و جلسات نشست و دیدار بامردم و شنیدن مصائب و مشکلات صاحبین اصلی انقلاب به فراموشی سپرده نشود که خوشبختانه این امر در استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه  و بویراحمد توسط استاندار مردمی بخوبی اجرا و بسته به شرائط در هر هفته یک یا دو روز وقت ایشان به ارتباط با مردم اختصاص داده می شود . جایگاه ملاقات اتاقی است بنام واحد ارتباطات مردمی دارای دو درب ورود در سمت داخل استانداری و خروج که منتهی به حیاط ساختمان می شود چندین میز برای مدیران کل و مسئولین استانی و تعدادی مبل 

برای مراجعه کنندگان و  محل استقرار استاندار که بنحوی چیده شده تا مراجعه کنندگان در مجاورت ایشان مستقر و مشکلات خود را مطرح کنند در روز 16/2/87  علاوه بر حاج آقا حسینی ( استاندار ) آقای هاشمی معاون دفتررسیدگی به شکایات استانداری  و اعضای حوزه ارتباطات استانداری ، اینجانب و حاج آقا مجلس ارا مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و آقای دکتر جاودان سیرت ریاست سازمان بهزیستی استان حضور داشتند رأس ساعت 8 صبح خیل مراجعه کنندگان با نظارت نیروی انتظامی مستقر در استانداری نوبت دهی شده و برنامه ملاقات ایشان تنظیم می شود آقایان عبدی پور و غریب پور نیزاز واحد ارتباطات بر نظم و ترتیب نظارت می کنند و مراجعات آغاز می شود مرد و زن ، پیرو جوان ، فقیر و غنی و ... انها می آیند و به نوبت مشکلاتشان را بسته به حوزه کاری مطرح می کنند و ضمن مذاکره با مسئولین مربوطه پاسخ های خود را دریافت و متقاعد از جایگاه خارج می شوند اگر چه بیشترین مراجعه کنندگان را افراد مستضعف برای أخذ کمکهای مالی از نماینده عالی دولت تشکیل می دهند لیکن افرادی هم بدنبال شغل و تسهیلات برای ایجاد فرصتهای شغلی و یا کمک برای پرداخت بدهی های معوق خود به سیستم بانکی هستند و تعدادی اندک موارد و مشکلات عدم قبولی در آزمون های ورودی برای شغل و ... . نکته قابل توجه این ارتباط مردمی صبر و حوصله استاندار و دلسوزی ایشان برای أخذ نتیجه مراجعه کنندگان است که ایشان بادیدی باز و چهره ای گشاده سعی بر رفع مشکل مردم می کنند در این میان هستند تعدادی محدود افرادیکه توان و صبر در نوبت ماندن را ندارند و گاهی اعتراضاتی گوشه لبانه را سر می دهند که مقطعی است و زودگذر و اما نکته قابل توجه نفس کار است که جدای از انجام امور و رفع مشکل تخلیه حرفهای درونی و ملاقات رودرو و مستقیم مردم با خدمتگزاران خود از بالاترین رده های استانی که همانا استاندار استانشان تا مدیران کل و ...  است؛ می باشد که این عمل نقش بسیار بالا و مؤثری رادر افزایش روحیه و نشاط مردم در رسیدن به جامعه ای توسعه مدار و دارای رشد دارد .

     انشاءا... که این روند تعاملات و توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه باتأثیرات بیشتر استمرار و اینگونه امورات بتواند در وفاداری مردم بعنوان اصلی ترین سرمایه هر نظام تأثیرگذار باشد .

     انتهای جلسه نیز وقت نماز و برخواستن صدای اذان ظهر به وقت شرعی است .