وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

صمیمانه ترین تبریکات

شمیم بوی نوروزی گزاین وادی گذرکردی
دلا در مرتبت جایی بجزصحرانظرکردی
همه در پیگذرازدل بدل جولان دهد اردل
زانفاس خوش هستی چهاکرداست تردستی
بگوای مالک هستی چرادردل چنین هستی ؟
محبت در ورای دوست و دشمن را دلی در سوز
تواما بیکران همره به ذات خویش گواحسنت
که دنیا برکسی باقی نمانده تا سرای دی
امیدان دارمش فی الحال همه در شورودراحوال
بشادی و نشاط ایند و از حالی به احوالی
همه حالان بد حالی بناگه گردش تعالی  

واین است جمله متعالی اگر دردی و درمانی
بیان احساس در حساسترین احوالات کاری است بس مشکل اما ذات بشری انگونه خلقت شده تا به هر زبان حتی با تمامی قصور و الکن بودنش توان بروز احساس را داشته و قدرت لایزال الهی را در ون خویش لمس کند واژگانی است در ذات انسان که واجبترین و ارچحترینش را محبت خوانده اند و براین عبارت تمامی وجودش را بعنوان سرمایه اصلی بین همنوعان به اشتراک گذاشته و شاید بتوان گفت مهمترین عامل ارتباط بشریت همین به اشتراک گذاشتن محبت است وازاینجاست که زمستانهابهاری شده و طبیعت به یمن این خصلت زیبای بشریت لباس نو میپوشد تا دلهای صیقل داده شده و همچون اینه نوع بنی بشر را با سبزینگی خود جلا داده و بوی نسیم و شمیم بهاری همه را فراگیرد ،اری اینها ویژگی ذات بشر است که اگر وجود نداشت تفاوتی در دد و انسان ممکن نبود فلذا بهار با همه طراوتش ازراه میرسد وانسان بوجد امده و متحول میگردد ودراینجاست که احساسات بروز کرده و هرکسی بنوعی حالات درونی خود را بروز میدهدو...........
سخن فراوان است اما سخن اصلی عرض سپاس است انهم در انتهای سالی دیگر از جمله سالهایی که بنام عمر تلقی میگرد د لذا برخود واجب میدانم بتمای دوستان خوب و عزیزان وارسته چه انهایی که در این صفحه فعالند و چه کذری و نظری داشته اند صمیمانه ترین تبریکاتم را تقدیم کنم و از خداوند متعال سال نو را برای ایشان سالی مملو از برکت و نشاط و شادابی و ارامش خاطرو مامن اصلی تمامی خوبیها قرار دهد.انشاالله

تبریکی برای نوروزی زودرس

حتما شما متوجه زودرسیدن بهار در مقطع زمانی و نه تاریخی شده اید وحداقل در فارس ما که امسال شاهد این رخداد بوده ایم چرا که از روزهای قبل بوی بهار به مشام رسیده و صدالبته انهایی که بدلائل مختلف حساسیتهای فصلی دارند بیشتر از مابقی با عطسه ها و سردردها حس بهاری را داشته اند واز طرفی بروز شکوفه ها که بسیار زودتراز موعد زده شدند درپی سرمای شدید زمستانی باعث خسارات فراوانی به باغداران و خبر بد گران شدن میوه هایی همچون گوجه سبز و زردالو و....را از همین حالا میدهند ولذا علیرغم همه مشکلاتی که ناشی از گرانی و...وجود دارد موارد فوق را افزوده تا حس نوروزشدن وتازگی را کمتر متوجه شویم علی الحال حسب وظیفه وبعنوان فردی از ایران بزرگ وبلند مرتبه که اداب وسنن وفرهنگ غنی دران موجب مباهات و افتخاری است  بزرگ پیشاپیش فرارسیدن سال نو و حیات تازه طبیعت را که نشانه بی بدیل از بزرگی ذات ربوبی است را خدمت تمامی عزیزان ایران عزیز در سراسر گیتی و علی الخصوص خوانندگان محترم و همراهان گرامی این وبلاگ تبریک وتهنیت عرض کرده و امیدوارم سال 1392 سالی مملو از برکت و شادابی و نشاط و پویایی و هرانچه موجبات رشد و تعالی عزیزان میگردد باشد .انشاالله

کشنده بیصدا

سلامتی بعنوان فاکتور مهمی که بشریت بستگی بدان داشته و عمرخویش را بدان مرتبط و هرنوع کنش و واکنش در زندگی خویش را براساس ان تنظیم میکند امروزه بموازات رشد فن اوری و ماشینی شدن امور بشدت بمخاطره افتاده است بنحوی که رشد فزاینده جمعیت باعث استفاده از طرق مختلف بدون لحاظ کردن عوامل سلامتی در تولید برای تغذیه نسل بشر میشود برای مثال استفاده بی رویه از مواد شیمیایی برای افزایش تولید و..... 

فلذا امروزه جهان بشریت درگیر عامل کشنده ای شده که همچون تصادفات نقش بارزی را در کاهش جمعیت داردبراین اساس مطلبی دوست خوبم اقای عرب نیا زحمت ارشال انرا متحمل شده اند تا نقشی را در احتیاط لازم برای درگیر نشدن با این عامل مهلک ایفاکنند: 

 

 

عجیب ترین چیزهایی که باعث سرطان میشوند
 
درصد زیادی از سرطانها بر اثر عوامل بسیار سادهای به وجود میآیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها میگذریم. اگر بیمارانی که امروز بر تختهای بیمارستان خوابیدهاند، این موارد را میدانستند شاید هیچگاه به سرطان دچار نمیشدند.
شاید این ادعاها عجیب به نظر برسد، اما هر کدام از آنها نتیجه بیش از 20 سال تحقیقات دانشمندان ایالات متحده روی بیماری سرطان است. این دانشمندان متوجه شدند درصد زیادی از سرطانها بر اثر عوامل بسیار سادهای به وجود میآیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها میگذریم. این در حالی است که اگر بیمارانی که امروز بر تختهای بیمارستان خوابیدهاند، این موارد را میدانستند شاید هیچگاه در طول عمر خود به سرطان دچار نمیشدند .
شـاید تعجب کنیـد اگـر بشـنوید سرماخوردگیهای مکرر یکی از دلایل ابتلا به سرطان در بین بعضی از مردم به شمار میرود. اگر هر روز در یک ساعت مشخص ناهار بخورید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما کمتر میشود .
دانشمندان بعد از سالها مطالعه روی فعالیت سلولهای سرطانی در مقیاس مولکولی به این نتیجه رسیدند که واقعا پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهترین روش برای پیروزی بر آن است. واقعیت این است که ما تقریبا به طور دائم با غذاهایی که میخوریم و کارهایی که انجام میدهیم بدن خود را سرطانی میکنیم، یعنی ژنهای ما به طور مرتب در معرض رشد غیرعادی سلولهای سرطانی است. اما در یک بدن سالم به سرعت با این تغییرات مقابله شده و از رشد غیرطبیعی سلولهای سرطانی پیشگیری میشود. مشکل اصلی زمانی ظاهر میشود که مکانیسم دفاعی بدن ما ضعیف شود و در آن زمان است که سلولهای سرطانی شروع به رشد در بدن ما میکنند. زمانی که ما استرس و فشار زیادی به بدن خود وارد میکنیم، برای مثال برنامه خواب منظمی نداریم، ورزش نمیکنیم یا بعضی از داروها را مصرف میکنیم، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را آماده ابتلا به سرطان میکنیم. در اینجا به بعضی از عوامل سرطانزا اشاره میکنیم که در عین اهمیت معمولا بسیاری از مردم آنها را نمیدانند.
 
عامل سرطانزای شماره 1:
کفشهای پاشنهبلند
پوشیدن کفشهای راحت و دارای پاشنه کوتاه میتواند یکی از عوامل ایجاد تورمهای غیرضروری در بدن را برطرف کرده و مانع از ابتلای ما به سرطان شود. تورم یکی از فرآیندهای طبیعی بدن برای درمان است و زمانی ایجاد میشود که بدن در برابر یک محرک آزاردهنده مانند باکتریها، آسیبها و جراحتها قرار میگیرد. اما زمانی که این تورم حالت همیشگی و مزمن به خود بگیرد، بسیار مخرب میشود.
بخشی از این تورمهای مزمن بر اثر ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر، دیابت، بیماری قلبی و مانند آن به وجود میآیند. برای همین است که در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان بسیار بیشتر از دیگران است. سرطان در اصل زمانی به وجود میآید که ژنهای بدن دچار نقص یا آسیب میشوند. در بسیاری از موارد بعد از وارد شدن این آسیبها، بدن سعی میکند آنها را ترمیم کند، اما زمانی که این عوامل مانند تورم حالت دائمی به خود بگیرند، بدن مجبور است وقت زیادی را صرف برطرف کردن آن کند و به همین دلیل از ترمیم ژنهای آسیبدیده اجتناب میکند و این درست زمانی است که ما مستعد ابتلا به سرطان میشویم. متاسفانه پوشیدن کفشهای پاشنه بلند یکی از کارهای اشتباهی است که بسیاری از زنان هر روز انجام میدهند و بدن خود را مستعد ابتلا به سرطان میکنند. با این کار مفاصل پا به طور مداوم در معرض آسیب و تورم قرار میگیرند و توجه بدن را به خود جلب میکنند. در این زمان سیستم ایمنی به جای درمان ژنهای آسیبدیده مجبور است بخش زیادی از توجه خود را معطوف به اثرات جانبی کفشهای پاشنه بلند کند.

عامل سرطانزای شماره 2:
سرماخوردگیها

یکی دیگر از روش
های مهم برای پیشگیری از ایجاد تورم در بدن کاهش تعداد ابتلا به سرماخوردگیها و آنفلوآنزاهاست. این بیماریها نه تنها باعث ایجاد تورم زیادی در بدن میشوند، بلکه آسیبهایی را به وجود میآورند که اثرات آنها تا مدتها باقی میماند.
برای مثال هنگام ابتلا به سرماخوردگی مقدار زیادی از مواد شیمیایی با عنوان سیتوکین
ها در بدن ترشح میشوند که به سلولها فرمان میدهند فعالیت طبیعی خود را متوقف کرده و به جای آن پروتئینهای خاص را تولید کنند. این فعالیتها میتوانند باعث ایجاد نقصهایی در سلامت ما شوند که تا 10 سال بعد هم اثرات آن باقی میماند. اما در سال 2010 دانشمندان متوجه شدند افرادی که هر سال واکسنهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا میزنند نه تنها از ابتلا به این بیماریها پیشگیری میکنند، بلکه احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان نیز در آنها کاهش پیدا میکند .
جالب است بدانید اگر سرماخوردگیها و آنفلوآنزاها بیش از 2 هفته طول بکشند خطر ابتلا به بیماریهایی مانند چاقی، حمله قلبی، سکته و سرطان را تا آخر عمر زیاد میکنند. بنابراین اگر نمیتوانید از واکسنهای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده کنید بهتر است حتما بهداشت را رعایت کرده و تا حد امکان از افراد مبتلا فاصله بگیرید .

عامل سرطانزای شماره 3:
مکملها و مولتیویتامینها
فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی و زنان باردار مجاز به استفاده از مکملها هستند. در سال 2010 آژانس تحقیقات سلامت ایالاتمتحده با بررسی 63 تحقیق گسترده به این نتیجه رسید که استفاده از مولتیویتامینها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در بین اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده از بعضی از مکملها مانند ویتامینE، بتا کاروتین و ویتامین C میتوانند به سلامت بدن آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. بسیاری از مردم معتقدند آنتیاکسیدانهایی مانند ویتامینE میتوانند با رادیکالهای آزاد و مضر بدن که بر اثر عواملی مانند سیگار کشیدن، نور آفتاب و مصرف غذاهای چرب به وجود میآیند، مبارزه کنند .
حقیقت این است که از بین بردن کامل این رادیکالهای آزاد کار درستی نیست. بدن در بعضی موارد این رادیکالهای آزاد را تولید میکند تا با سلولهای مضر از جمله سلولهای سرطانی مبارزه کند. اگر شما با مصرف دائمی ویتامینها این مکانیسم را متوقف کنید، بدن توانایی طبیعی کنترل خود را از دست میدهد. بنابراین بهتر است به جای آنکه پول خود را صرف خرید مکملهای گرانقیمت کنید، غذاهای سالم و باکیفیت بهتر تهیه کنید.

عامل سرطانزای شماره 4:
غذا و خواب نامنظم
افرادی که هر روز در یک ساعت مشخص غذا میخورند، به تختخواب میروند و صبحها از خواب بیدار میشوند، میزان فشار به بدن خود را به حداقل میرسانند. یکی از مواردی که بدن ما به شدت به آن نیاز دارد، داشتن برنامه منظم و یکنواخت است. برای همین بهتر است برنامه خواب منظمی داشته باشید و اگر یک شب دیر به تختخواب رفتید، سعی کنید روز بعد در همان ساعت معمول و همیشگی از خواب بیدار شوید. نداشتن برنامه خواب و غذای نامنظم میتواند باعث افزایش شدید هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شده که در درازمدت اثرات آن در سراسر بدن قابل مشاهده است.
عامل سرطانزای شماره 5:
اجتناب از مصرف بعضی از داروهای خاص
استاتینها که پایینآورنده کلسترول خون هستند، به افرادی تجویز میشوند که در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. انجام بعضی از تحقیقات نشان داده استفاده از این داروها نقش بسیار مهمی در پایین آوردن میزان تورم بدن دارند و میتوانند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریها را کاهش دهند. به همین دلیل همه افراد بالای 40 سال که یکی از ریسکهای خطر برای ابتلا به بیماری قلبی مانند چاقی، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا را دارند باید با مشورت پزشک خود استفاده از این داروها را آغاز کنند.
مطالعات بیشتر نشان داده که استفاده از این داروها نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد، بلکه احتمال خطر مرگ در اثر بیماریهای غیرقلبی مانند عفونتها و بیماریهای تنفسی را هم کم میکند. همچنین افراد بالای 50 سال باید با پزشک خود در مورد استفاده دائمی از آسپیرین مشورت کنند، حتی اگر دچار بیماری قلبی نیستند. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان میدهد این دارو میتواند خطر ابتلا به همه سرطانها را کاهش دهد.

عامل سرطانزای شماره 6:
دهانشویهها
مطالعاتی که از اواخر دهه 70 میلادی انجام شده، نشان میدهد دهانشویههایی که حاوی اتانول هستند، خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش میدهند. به نظر میرسد این ترکیب باعث آسیبپذیر شدن بافتهای دهان در برابر عوامل سرطانزا مانند دود سیگار میشود. هرقدر میزان الکل موجود در این مواد بیشتر باشد، به همان اندازه خطر سرطانزا بودن آنها هم بیشتر است. اگر برای استفاده از این محصولات اصرار دارید، بهتر است آنها را همانطوری مصرف کنید که روی بستهشان ذکر شده و به هیچ وجه دهانشویهها را قورت ندهید. افراد سیگاری و اشخاصی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهان هستند، بهتر است حتما نمونههای بدون الکل این نوع محصولات را خریداری کنند.

عامل سرطانزای شماره 7:
استفاده از رنگ موها
زنانی که به طور دائمی از رنگ مو استفاده میکنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. این اولین بار است که دانشمندان متوجه تعداد دفعات استفاده از این محصولات و ارتباط آن با ایجاد سرطان شدهاند. تحقیقات نشان میدهد زنانی که حداقل یک بار در ماه موهای خود را رنگ میکنند با احتمال دوبرابر بیشتر از زنان دیگر ممکن است سرطان مثانه را تجربه کنند. اگر استفاده از این محصولات بیش از 15 سال است که ادامه دارد، باید گفت احتمال ابتلا به سرطان تا سه برابر بیشتر میشود. حتی آرایشگرانی که خودشان از این محصولات استفاده نمیکنند، اما در معرض آنها قرار دارند با احتمال 50 درصد بیشتر ممکن است به سرطان مثانه دچار شوند. البته هرچه این رنگها تیرهتر باشد، میزان مواد شیمیایی سرطانزای موجود در آنها بیشتر از نمونههای روشنتر است.

عامل سرطانزای شماره8:
شبکه های اجتماعی
استفاده از سایتهای اجتماعی باعث کاهش میزان ارتباطات چهره به چهره شده و در عوض احتمال ابتلا به بیماریهای بسیار جدی را افزایش میدهد. دانشمندان معتقدند فرستادن ایمیل به دیگران به جای ارتباطات رودررو اثرات بیولوژیک بسیار زیادی روی بدن دارد. منزوی شدن انسانها باعث تغییر شیوه کار ژنهای بدن، سیستم ایمنی و حتی رگهای خونی میشود و عملکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

این عوامل می
تواند احتمال ابتلا به بیماریهای خطرناک مانند سرطان، سکته، بیماری قلبی و آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات نشان میدهد از 30 سال پیش به بعد، مردم زمان کمتری را برای ملاقاتهای رودررو صرف میکنند که دلیل اصلی آن هم افزایش استفاده از تکنولوژیهای جدید در جامعه است. این کار باعث کاهش ترشح هورمون اکسیتوسین یا هورمون علاقه میشود و فعالیت بعضی از ژنهای بدن را که در سیستم ایمنی و محافظت از بدن تاثیر دارند، تغییر میدهد. در طول 20سال گذشته تعداد افرادی که معتقدند کسی را ندارند که بتوانند با آنها در مورد موضوعات مهم بحث کنند، بیش از سهبرابر شده است. امروزه والدین زمان کمتری را در مقایسه با 10 سال پیش با فرزندان خود سپری میکنند و همسران هم بخش زیادی از ساعات شبانهروز در کنار هم نیستند.

عامل سرطانزای شماره 9:
نشستن مداوم
شاید عجیب به نظر برسد، اما علت ابتلای درصد زیادی از افراد به بیماری سرطان، نشستن طولانیمدت بوده است. نشستن طولانی مدت میزان تریگلیسرید، کلسترول، فشار و قند خون را افزایش داده و ترشح هورمون اشتها را بیشتر میکند. تحقیقات انجام شده توسط جامعه سرطان ایالاتمتحده در سال 2010 نشان داد، نشستن بیش از 6 ساعت در روز درست به اندازه سیگار کشیدن و حتی بیشتر از آن میتواند به سلامت انسانها آسیب وارد کند. البته زنان بیشتر از مردان بر اثر نشستنهای طولانیمدت آسیب میبینند که دلیل احتمالی آن هم فعالیت هورمونهای زنانه مانند استروژن است. برای مثال زنانی که عادت به نشستن طولانیمدت دارند با احتمال 37 درصد بیشتر از زنانی که کمتر از 3 ساعت در روز مینشینند، ممکن است ظرف 13 سال آینده به سرطان دچار شوند. این آمار برای مردان حدود 18درصد است که نشان میدهد میزان خطر برای آنها کمتر است.

عامل سرطانزای شماره 10:
آبمیوهها
قبلا تصور میشد نوشیدن یک لیوان آبمیوه بهترین روش برای شروع روز است. اما دانشمندان معتقدند مصرف بعضی از آبمیوهها نه تنها مفید نیستند، بلکه خطر مبتلا شدن به سرطان را هم افزایش میدهند. آبمیوههای صنعتی به قدری شکر دارند که بدن را برای جذب و حتی دفع این مقدار با مشکل مواجه میکنند .
در حقیقت طی روند تولید و بستهبندی آبمیوهها، بخش زیادی از ترکیبات ضدسرطان آنها از بین میرود. دانشمندان استرالیایی تصمیم گرفتند تاثیر مصرف میوهها، سبزیجات و انواع مختلفی از آبمیوهها را در پیشگیری از سرطان بررسی کنند. بعد از انجام تحقیقات روی 2 هزار و 200 نفر، آنها متوجه شدند خوردن میوههایی مانند سیب و گلابی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در عوض نوشیدن آبمیوههای صنعتی این احتمال را افزایش میدهد. این تحقیقات همچنین نشان داد افرادی که بیش از 3 لیوان در روز از این آبمیوهها مصرف میکنند با احتمال بیشتری به یکی از انواع سرطانهای روده دچار میشوند. در هنگام تولید آبمیوههای صنعتی بخش مهمی از مواد ضدسرطان مانند فیبر، ویتامینC و مواد شیمیایی موسوم به آنتیاکسیدانها از بین میروند. در عوض شکر زیادی در این نوع آبمیوهها مصرف میشود که ممکن است به رشد تومورهای سرطانی کمک کند. البته آبمیوههای کاملا طبیعی هم شکر زیادی دارند، اما به دلیل داشتن مواد ضدسرطان استفاده از آنها به انواع صنعتی و دیگر نوشابهها ارجحیت دارد.
منبع: مجله سیب سبز
 
واسه هر کی که براتون مهمه بفرستید.

سنن وفرهنگ

یکی از عادات  جالب و مهم و قابل ستایش فرهنگ ایرانی خریدهای عید نوروز و شور و حرارتی است که در این ایام دربین مردم متداول است طنزنویسان و فکاهان برای لبخند شما عزیزان قطعاتی سروده اند که بنظرم قرائت ان خالی از بشاشت نیست:  

 

نفس باد صبا آفت جان خواهد شد
عید می آید و اجناس گران خواهد شد
قیمت میوه و شیرینی و آجیل و لباس
باز سرویس گر فک و دهان خواهد شد
همسرم چند ورق ولیست به من خواهد داد
و سرا پای وجودم نگران خواهد شد
می زنم ساز مخالف دو سه روزی اما
عاقبت هرچه که او گفت همان خواهد شد
می رسد مرحله ی سخت و نفس گیر خرید
نوبت گند ترین کار جهان خواهد شد
کل عیدی و حقوقم به شبی خواهد رفت
بر سر جیب بغل ،فاتحه خوان باید شد
یک الف آدم و یک عائله آنهم پر خرج
وقت فرسودن اعصاب و روان خواهد شد
پول را با علف خرس یکی می دانند
فکر کردید که منطق سرشان خواهد شد؟
هانیه نعره بر آرد که ندارم مانتو
کامران از پی او تیز دوان خواهد شد
که پدر کفش و کت و پیرهنی می خواهم
بعد از او نسترنم مرثیه خوان خواهد شد
سام هم لنگه ی جوراب به پا می گوید
شستم از پنجه اش امسال عیان خواهد شد
قیمت پسته به قلب من ِآسیب پذیر
باز هم وای که آسیب رسان خواهد شد
زیر بازارچه با قیمت ماهی یا گوشت
آسمان دور سرم پُر دَ وَران خواهد شد
مغز گردو شده مانند طلا مثقا لی
مغزم از قیمت آن سوت کشان خواهد شد
کمرم گشته در این خانه تکانی سرویس
حالیا نوبت این فک و دهان خواهد شد



 

نکات مفید در رانندگی

ماشینی شدن و فن اوری درزمان امروز انسان رانیز بسیار کند و بقولی تنبل بار اورده است و بویژه کپی پیستها که  چه ماجراهایی دارد که نه تنها در چنین مواقعی موجبات منتقل شدن مطالب از جاهایی بغیر از تراوشات ذهنی میگردد بلکه متاسفانه گاه منجر به برداشتهایی تحت عناوین پژوهش و ...حتی پایان نامه های مقاطع مختلف میگردد وبدین لحاظ ماهم از قافله عقب نمانده و عادت به انعکاس صرف مطالب کرده ایم و.............: 

- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد

 
2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)
 
 
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
 
 
4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
 
 
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
 
 
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
 
 
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
 
 
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
 
 
9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
 
 
10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
 
 
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
 
 
12-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
 
 
13-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
 
 
14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
 
 
15-استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
 
 
16-دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
 
 
17-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
 
 
18-خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
 
 
19-تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
 
 
20-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد
 
 
21-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
 
 
22-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.
 
 
23-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
 
 
24-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.


اراده و پشتکار و..

بنظرم نقش بارز در رشد و شکوفایی بشریت را بایستی در اراده استوار و قوی دانست چرا که انسان بدون اراده نمیتواند در جامعه ای که پراز سختی است راه تعالی و بالندگی را طی کند و بدین لحاظ نمونه هایی از تعالی انسانی را در ذیل اورده و امید که ماهم بتوانیم ....... 

پس از جدایی از همسر، از دست دادن شغل و مرگ مادرش، کتابی نوشت که دوازده بار توسط انتشارات مختلف رد شد  
 
جی کی رولینگ نویسنده سری کتابهای هری پاتر :
پردرآمد ترین نویسنده تاریخ و برنده عنوان “تاثیر گذار ترین زن بریتانیا”  
----------------------------------------------------       توسط کمپانی سازنده موسیقی رد شدند چرا که کمپانی از صدا و موسیقی با گیتار آنها خوشش نیامد                                       گروه بیتلز: تاثیر گذار ترین گروه موسیقی قرن بیستم با فروش جهانی تا ۱ میلیارد نسخه از آثار                   
 
 
 
  از دفتر روزنامه ای که در آن مشغول به کار بود اخراج شد چرا که رئیسش فکر میکرد تخیل، خلاقیت و ایده های خوب ندارد                                                                     
             والت دیزنی: موسس شهر بازی دیزنی لند و شرکت والت دیزنی (آفریننده میکی موس، سفید برفی و..) برنده ۲۲ جایزه اسکار   
 
 
او را “فردی غیر اجتماعی با رویاهای احمقانهتا سن چهار سالگی قادر به حرف زدن نبود. اطرافیان میشناختند                                                       
آلبرت انیشتن نظریه پرداز نسبیت و برنده جایزه نوبل فیزیک                                                          
 
 
 
       شلغش را به عنوان گزارشگر تلویزیون از دست داد چرا که او را مناسب تلویزیون نمیداستند        
اپرا وینفری مجری برنامه تلویزیونی اپرا که به مدت ۲۵ سال در ۱۴۵ کشور مختلف پخش شد اولین بیلیونر سیاه پوست جهان
 
 
 
  معلم مدرسه اش به او گفته بود که زیادی احمق است و هیچ چیز یاد نخواهد گرفت 
 توماس ادیسون دارنده امتیاز ۲۵۰۰ اختراع که مهم ترین آنها لامپ الکتریکی است 
 از تیم بسکتبال دبیرستانش اخراج شد و بارها وبارها پشت سر هم شکست خورد 
  مایکل جردن بسکتبالیست حرفه ای سابق و معروف با عنوان بهترین بسکتبالیستی که تا به حال بوده است 
در ۳۰ سالگی کارش را از دست داد. 
در ۳۲ سالگی در یک دادگاه حقوق شکست خورد. 
در ۳۴ سالگی مجددا ور شکست شد 
به ۳۵ سالگی که رسید,عشق دوران کودکی اش را از دست داد 
در۳۶ سالگی دچار اختلال اعصاب شد 
در ۳۸ سالگی در انتخابات شکست خورد 
در ۴۸,۴۶,۴۴ سالگی باز در انتخابات کنگره شکست خورد 
به۵۵ سالگی که رسید هنوز نتوانست سناتور ایالت شود 
در ۵۸ سالگی مجددا سناتور نشد 
در ۶۰ سالگی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد 
  
نام او آبراهام لینکلن بود…….. 
جا نزد  
 
 
هیچکدامشان جا نزدند 
از خودشان ناامید نشدند 
به شکست تن ندادند 
سر خم نکردند 
برندگان آنهایی هستند که جا نمیزنند
هیچ چیز جلودار یک انسان واقعی نیست 
چرا که شکست اولین قدم است برای رسیدن به پیروزی.