وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

وبلاگ مهندس غدیر خادم الحسینی

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواندوازصحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

اهمیت به اداب و سنن

تمدن ایران را بضاعتی است که در شایستگی ان همه دم بر ان بالیده و هر ان احساس غرور و شادابی کرده ایم کسب افتخاراتی که زائیده تلاش و کوشش پیشینگان برای دست یافتن به ارزوهایی بوده است که در راه ان از همه چیز خود حتی عزیزترین سرمایه یعنی جان خود گذشته و انرا برای زنده ماندن نام ایران عزیز تقدیم داشته اند و امروز پس از گذشت سالیان متمادی از ان دوران در گوشه ای از افریقا انهم در مصر در کند وکاوهای این کشور که در حال حاضر نیز روابطی انچنان حسنه با ما ندارد اثاری را از لشگریان و سربازان ایران باستان می یابیم و بنابراین حضور مقتدرانه یک ملت در پهنه گیتی نشاندهنده داشتن برنامه و استراتژی و ازهمه مهمتر تدابیر لازم برای تکیه زدن برجایگاه رفیعی است که براساس این شعر شاعر شیرین سخن : 

تکیه برجای بزرگان نتوان زد به گزاف     مگر اسباب بزرگی همه اماده کنی  

بنابراین به همان منوال که به مراسمات خاص از انجمله مصائب و سوگواریها و... پرداخته میشد در همان راستا نیز به شادیها و مراسمات نشاط اور نیز اهمیت داده شده و از انجمله توجه ویژه به اداب و سنن ماندگار از گذشتگان بوده است که به حمدالله در حال حاضر نیز برخی از افراد جامعه ایرانی بدان اهمیت میدهند و از انجمله برگزاری شب یلدا که از ایرانیان باستان بیادگار مانده است . 

در این شب و یا در انچنین شبی که روز پایانی پائیز در حال اتمام است و از فردا روز زمستان سرد اغازین میگیرد شبی است بلند و طولانی که همه اقوام وخویشان گردهم امده و با هندوانه و انار و اجیل و ....همراه با گفتار زیبای پدر بزرگ ومادر بزرگها و ... گرد هم امده و قصه های جالب را میشنوند و بنابراین در شبی به بلندای یلدا در کنار هم خود را برای گذر از زمستان اماده میکنند . 

این مراسم باستانی را در قالب اهمیت به اداب و سنن ایرانیان باستان گرامی داشته و برای همه شما ارزوی توفیق دارم . 

در همین رابطه به مطلبی برخورد کردم که ترجیحا در این قسمت برایتان منعکس و امید که مورد توجه قرار گیرد:  

چله نشینان شب یلدا گرد هم جمع می شوند و تا نیمه های شب بر سر سفره های یلدایی خود حافظ می خوانند تا این سنت دیرینه چهار هزار ساله همچنان پابرجا باقی بماند.در گذر روزهای سرد، مردم ایران در فرهنگ خود طولانی ترین شب سال را با نام "یلدا" به ثبت رساند اند تا مجالی پیدا شود برای با هم بودن و از آرزوهایی گفتن که شاید فقط در چله نشینی باید طعم شیرین آن را چشید.

شب یلدا که شب اول دی ماه است و در باور مردم مانده که در روز اول دی ماه نور از کمترین حد خارج می شود و به تدریج از آن روز به بعد بر میزان نور افزوده می شود و به این دلیل آن را میلاد اکبر می نامند.

- یلدا آیینی چهار هزار ساله

برای نخستین بار ابوریحان بیرونی در سال 420 هجری قمری در خصوص آیین شب یلدا مطالبی نگاشته اما به نظر می رسد برپایی این شب از چهار هزار سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

جمشید صداقت کیش فارس پژوهش و محقق در این رابطه به خبرنگار مهر در شیراز می گوید: گذشتگان معتقد بودند این روز، روز خدای تعالی، روز زایش خورشید است و در آیین مهر بر این باور بودند که در این روز میترا سپر خدای آفتاب زاده شده است همچنین زرتشت نیز این روز را زادروز ایزدفرشته مهر می داند.

این محقق می گوید: در دروه ای که فصلهای سال 45 روزه بوده و بر اساس استراحت کشاورزان این فصلها تنظیم می شده روز اول دی گاهنبار این دوره بوده که شش روز جشن گرفته می شده است.

صداقت کیش با اشاره به ریشه پاسداشت این شب نیز بیان می کند: بسیاری بر این باورند که ریشه پاسداشت شب چله میراث قوم "کاسپها" است آنها از نخستین اقوام آریایی بودند که ابتدا در گیلان امروزی سکنی می گزینند. کاسبها قومی نیرومند به شمار می رفته که با مدول قراردادن چهار طاقی ها توانستند انحراف 23 درجه مدار زمین در گردش به دور خورشید را اندازه گیری کنند، آنها با استفاده از این ابزار به تقویمی دقیق دست پیدا کردند و دریافتند که پس از آخرین شب پائیز اندک اندک بر طول روزها افزوده و از طول شبها کاسته می شود.

- تفال بر حافظ در شب چله نشینان

با نگاهی به آداب و رسوم اصیل شب یلدا می توان تاحدودی به این نتیجه رسید که یلدا نیز عیدی دیگر برای ایرانیان به شمار میرفته که در آن همگان گندم سبز کرده، سفره گسترانیده و به دیدار اقوام و آشنایان می رفته اند.

صداقت کیش در خصوص آیین شب چله نیز می گوید: پهن کردن سفره بر روی کرسی، خوردن میوه های متنوع و از همه مهمتر هندوانه از دیگر آداب و رسومی بوده که در این شب توسط چله نشینان برگزار می شده است.

این محقق می افزاید: حافظ خوانی فردی و دسته جمعی نیز در این شب رواج زیادی داشته و این بخش را می توان یک جزء جدا نشدنی شب چله نشینان دانست.

- هندوانه بلا را از یلدایی ها دفع می کند

این محقق همچنین با اشاره به خوردن هندوانه نیز می گوید: در مورد خوردن هندوانه اظهار نظرهای گوناگونی وجود دارد به طوریکه گفته می شود با خوردن این میوه در شب یلدا بلایا از فرد رفع می شود و یا سرمای زمستان رفته و تشنگی تابستان نیز از بین می رود.

وی ادامه می دهد: قرمزی داخل هندوانه همانند خورشید است و همواره مورد توجه مهرپرستان قرار داشته البته ناگفته نماند که آداب و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف ایران متفاوت است.

منصور رستگار فسایی استاد بخش ادبیات دانشگاه شیراز نیز با اشاره به آداب و رسوم شب یلدا در بین مردم شیراز می گوید: شیرازیها در این شب که بلندترین شب سال محسوب می شود به دید و بازدید و شب زنده داری می پردازند.

وی می افزاید: سفره مردم شیراز در شب یلدا مملو از خوراکیهای فصل است، مرکبات و هندوانه برای سرد مزاجها و خرما و رنگینک برای گرم مزاجها مهیاست.

شیرازیها در سفره یلدای خود یکی دو لاله و چند شمع رنگین روشن می کنند و انار و هندوانه نیز جزو جدایی ناپذیر سفره یلدایی شیرازیها بوده است.

شیرازیها معتقدند عموم مردم یا گرم مزاجند یا سرد مزاج و در شب یلدا آنها که گرم مزاجند باید از انواع خنکیها مانند هندوانه بخورند تا طبعشان برگردد و سرد مزاج شوند و آنها که سرد مزاجند باید در این شب از گرمیها مانند خرما، رنگینک، انجیر و ارده و شیره بخورند تا مزاج آنها به گرمی برگردد ضمن اینکه در بین شیرازیها رسم است که در این شب هویج پلو خورده شود.

در فرهنگ عامیانه مردم شب یلدا، شب دوستی است، شب کارهای خیر، مردم ایران که قبلا کشاورز یا دامدار بودند آموخته اند تا سرمای زمستان را بهانه ای برای دور هم جمع شدن و جشن پایان سال زراعی بدانند. شب آرزوها، آرزوهای یلدایی چله نشیان که گفتن و شندینش فقط در شب یلدا لذت دارد.

قصه گویی پدر بزرگ و مادر بزرگها که شاید سالیان پیش برای کم سن و سالها جذابیتی وصف ناپذیر داشت امروز شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد اما حضور یلدایی اقوام و و آشنایان در کنار یکدیگر جلوه ای از فرهنگ کهن این مرز و بوم را برای همگان در معرض دید قرار داده است.

رسالت امام

نجوای انسان برامده از قلب پاکی است که در زمان دمیده شدن روح و شکل گیری موجودی بنام انسان توام با رافت و مهربانی بوده و از همان اغازین این برکت عظمی بدیشان هدیه شده است ودراین میان داد و عدل معنای واقعی زندگی هر رادمردی است که برای حصول ان از عزیزترین سرمایه خود که همانا جان و خون خویش است بسهولت گذشته و انرا برای قسط وداد هدیه میکند وطبیعت و سرشت انسان این است که همیشه واژه هایی را از عدالت و حریت  برای انرژی بخشیدن به وجود خویش در ذهن تداعی کرده برای ان به جهد و تلاش برخیزد و حسین قافله سالاری است که از این مرتبت به فرزندی امامی خوانده شد که مظهر عدالت و حریت و جوانمردی بود و مادرش فاطمه که الگوی و اسوه زن مسلمان بود که پیامبر عظیم الشان اسلام  مهربانانه انرا دوست داشت و برایش ارزش و احترامی قائل بود تا علی را به همسریش برگزیده و از این وصلت با ارزش شیر مرد کربلا والگو و اسطوره مبارزه علیه استکبار زمان زاده شود وبدینسان وقوع حادثه تاریخی عاشورا در زمین کرببلا برای همه عصرها و همه نسلها درس عبرتی بود که اگر میتوانی بمیران و اگر نمیتوانی بمیر. 

اری مرام و مسلک امام همام رسیدگی به عدل و دادی است که کونو للمظلومه عونا و للظالمه خصما وبدین جهت بود که با همه تلاش و لشکر اندک در برابر خیل عظیم کفار قد علم کرده و در محرم سال ۶۰ هجری در کناره دجله و فرات با لبانی تشنه و با خون عزیز خویش درخت تنومند اسلام را ابیاری کرد تا پس از گذشت قرنها و سالهای متمادی اوازه عدالتش کوش سرکردگان و خبیثان ظلم و ستم را کر کرده و در همه جهان و در همه زمان بر گوشهای ازاد اندیشان طنین انداز شود . 

واینبار در چهارمین شب از ایام سوگواری این ازادمرد عرصه های جهاد و مردی از تبار هابیلیان بر شهادتش سوگوار هستیم . 

این حسین کیست که دلها همه دیوانه اوست        این چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست  

بر خود واجب میدانم که این ایام را خدمت همه عزیزان و مریدان این امام همام تسلیت و تعزیت عرض کرده و امید که مارا هم در مراسمات سوگواری از دعای خود محروم نسازید . 

سلامتی وتهدیدات اصلی

امروزه برای حفظ سلامتی نیز نیاز به برنامه ریزیهای مدون وجامع میباشد فلذا طولانی شدن عمر نیاز به شناخت از تهدیداتی دارد که برای رفع انها باید کوشش کرد در مطلبی به مهمترین عامل ازبین رفتن افراد که جدیدا نیز به قشرهای با سنین پائین کشیده شده است اشاره میشود لازم است از وبلگ مربوط به بانک مرکزی که این مطلب حقیر برای استفاده خوانندگان این وبلاگ برداشت کرده ام تشکر کنم:  

علا‌ئم سکته قلبی را بشناسید
 
سکته جوان کُش شده است
 
جام جم آنلاین: سن مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در کشور به زیر 50 سال رسیده و این در حالی است که از نظر پزشکی مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در سنین زیر 55 و 50 سال مرگ ناگهانی تلقی می‌شود.

رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق خاورمیانه با هشدار نسبت به این مساله ادامه می‌دهد: متاسفانه سن بروز سکته‌های قلبی در ایران و خاورمیانه طی یک‌دهه اخیر بشدت در حال کاهش است که این مرگ و میر در آقایان بیشتر رخ می‌دهد.

دکتر محمدجواد زیبایی به مهر می‌گوید: بیش از 50 درصد مرگ و میرها در این منطقه ناشی از بیماری‌های عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمان کشورهای خاورمیانه صرف بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز از ریزفاکتورهایی همچون فشار خون، دیابت، قند خون و... به عنوان علت‌های اصلی بروز سکته قلبی در افراد نام می‌برد و ادامه می‌دهد: عدم تحرک و غذاهای چرب به همراه مصرف سیگار و الکل و استرس‌ها از عوامل اصلی بروز بیماری‌های عروق کرونر است.

او به ارزان بودن هزینه درمان بیماری‌های قلبی در ایران و مراجعه بیمارانی از کشورهای عرب منطقه به شیراز و تهران برای جراحی قلب اشاره و اظهار می‌کند: هزینه آنژیوگرافی بدون بیمه در کشور حدود 700 هزار تومان، عمل آنزیوپلاستی رگ حدود 2.5 میلیون تومان و جراحی قلب بین 7‌تا 8 میلیون تومان است که این هزینه‌ها در سایر کشورها 2 تا 3 برابر ایران است.

زیبایی از آلودگی هوا به عنوان عامل تسریع در سکته‌های قلبی نام می‌برد و می‌گوید: گرفتگی عروق تا 70 درصد بدون علامت است که وقتی فرد در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد، این وضعیت به 90 تا 100 درصد می‌رسد و منجر به سکته قلبی می‌شود.

علائم سکته قلبی

یکی از علائم سکته قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها بویژه دست چپ و گاهی همزمان در هر دو دست و کتف و شانه بروز می‌کند.

در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود ، درد 20 دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد.

این دردها معمولا با سایر علائمی همچون تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است ، همراه می‌باشد. در این موارد همچنین افراد دچار احساس ترس، نگرانی و بی‌قراری، تپش قلب و افت فشار خون و گاه نیز افزایش فشار خون می‌شوند.

متاسفانه در بعضی افراد همچون دیابتی‌ها، سالمندان، افرادی که دارای سابقه طولانی مدت فشار خون هستند، افرادی که اعتیاد شدید دارند، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای درد ناشی از سکته احساس نمی‌شود.

بزرگ‌ترین خطر بی‌توجهی به سکته قلبی و علائم آن، مرگ است و در غیر این صورت فرد دچار نارسایی قلبی، تنگی تنفس، خستگی زودرس و علائم نارسایی قلبی همچون ورم پا و تندی ضربان قلب در هنگام فعالیت و استراحت می‌شود.

اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان‌دهنده سکته قلبی است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه سکته رد شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد می‌گوید: عرق‌های سرد مداوم، حالت تهوع شدید و بویژه درد شدید معده از علائم اصلی سکته‌های خفیف قلبی بویژه سکته‌هایی است که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایسنا می‌گوید: بویژه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند سکته‌های سطح تحتانی قلب شایع‌تر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند.

به گفته وی، گاستریت یا التهاب معده اکثر اوقات با درد در ناحیه معده بروز می‌کند، اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است لزوم عدم مصرف دارو بدون تجویز پزشک است زیرا ممکن است دردی که در معده بروز کرده ناشی از سکته بوده نه گاستریت در نتیجه عوارض سکته قلبی در این موارد افزایش می‌یابد.

دکتر دریانی ادامه می‌دهد: افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است، علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاری‌های گوارشی بویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند.

پیشگیری

در سایت سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از بروز حمله قلبی یا سکته قلبی جلوگیری کرد، ابتدا تاکید شده که وقوع 80 درصد از حملات قلبی قابل پیشگیری هستند.

در ادامه این مطلب آمده است که داشتن یک رژیم غذایی سالم، داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانی کلیدهای اصلی این موفقیت هستند.

به گزارش ایسنا، سه راهکار ساده نه‌تنها به میزان قابل توجهی درصد بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهند، بلکه در بیشتر موارد در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم، اختلالات مزمن در مجاری تنفسی و نیز انواع خاصی از سرطان‌ها موثر هستند.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت لخم،‌ ماهی و مرغ می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمک باید محدود شود.

تحرک بدنی منظم داشته باشید: حداقل 30‌دقیقه در روز فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا سلامت قلب و عروق شما حفظ شود. به علاوه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته می‌تواند وزن بدن شما را در حد سلامتی نگه دارد.

سیگار نکشید: دخانیات از هر نوعی که باشد برای سلامت بدن به طور کلی بسیار مضر است. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم خطرناک است.

براساس تحقیقات علمی معتبر خطر بروز سکته قلبی به محض ترک سیگار کاهش می‌یابد و پس از گذشت یک سال این خطر نصف می‌شود.

اقدامات اولیه

بیمارستان‌هایی را که مراقبت‌های اورژانسی قلبی دارند همیشه به خاطر داشته باشید و اگر درد قلبی بیش از 2 دقیقه طول کشید، حتما به اورژانس زنگ بزنید.

مسلما با ترافیک کلانشهر‌هایی نظیر تهران، احتمال بموقع رسیدن آمبولانس ضعیف است، اگر می‌توانید سریع‌تر بیمار را به بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید، خودتان اقدام کنید.

کمک کنید تا بیمار در حالتی قرار گیرد که کمترین درد را داشته باشد. برای این کار لازم است که بیمار را بنشانید و پا را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. لباس‌های اطراف گردن را باز کنید و در حالت شل نگه دارید.

کنترل غذایی

قاعده زندگی را بظاهر ارضای تمایلات جسمانی و از انجمله نیازهای غذایی است اگرچه فزونی درک وشعور یا بمعنای دیگر شناخت از روحانیت انسان که زائیده اراده خداوند در خلق موجودی بنام انسان است موجب میگردد تا درجه میل به تمایلان جسمانی بشدت کاسته شده و بر محتوای خلقت انسان افزوده وبر تارک این موجود عقل به کار افتد و بر سبیل طریقت خدائیش حاکمیت بیشتری را عهده دارشود لیکن بازهم گاه نفس لوامه بر نفوس غالب شده و امیال انسانی را به تحریک وادار کرده و با دیدن هر جاذبه ای وسوسه شده و محرکهای ذهنی انرا به فعالیت وادار میکند و این عقل و قوه ادراکه است که با توسل به تقوی پیشگی و اراده قوی انرا از افراط در استفاده از ان محرک ممانعت میکند از انجله تمایلات میل به استفاده از غذاهای متنوع است که امروز با مطلبی در اینخصوص برخورد کرده و انرا عینا منتقل میکنم : 

اشتیاق به مواد غذایی در افراد مختلف و بسته به نوع غذاها متفاوت است. پاسخ افراد به این وسوسه ها نیز متفاوت است. بعضی از افراد علی رغم دوست داشتن یک شکلات یا شیرینی، می توانند میزان مصرف آن را کنترل کنند، در حالی که گروه دیگر در برابر این وسوسه ها، هیچ مقاومتی نمی کنند.

در ذیل راه حل های برای کنترل این اشتیاق غذایی در هر دو گروه بیان شده است:

افرادی که مجاز به مصرف خوراکی مورد تمایلشان هستند:

اگر می توانید میزان خوردن خوراکی مورد دلخواهتان را کنترل کنید و خطر پُرخوری در شما وجود ندارد، می توانید از توصیه های زیر بهره ببرید:

* مقدار کمی از خوراکی مورد تمایل خود را مصرف نمایید، نه بیشتر. مثلا به خودتان بگویید من کاکائو می خواهم، اما کالری اضافه نمی خواهم. لذا با خوردن مقدار کمی کاکائو شروع کنید. سپس سراغ غذاهای دیگری بروید که شاید چندان هم مورد اشتیاق شما نباشند.

* همیشه خوراکی دلخواهتان را همراه با خوراکی دیگری بخورید و آن را به تنهایی مصرف نکنید. مثلا برای رفع میل شدیدتان به چیپس، می توانید کمی از آن را با ماست یا سس گوجه مصرف نمایید. همچنین می توانید همراه با چیپس از خوراکی های دیگری مثل کرفس و کلم خرد شده استفاده کنید.

به این ترتیب می توانید با استفاده از غذاهای کم کالری مثل سبزیجات، در مقابل مصرف مقدار زیادی چیپس مقاومت کنید و چیپس کمتری بخورید. سبزیجات کالری کمی دارند و غنی از فیبر هستند، لذا به ایجاد احساس سیری در شما کمک می کنند.

* خوراکی های وسوسه انگیز را در دسترس خود قرار ندهید. خوراکی های مورد علاقه تان مثل شیرینی ها و تنقلات را در خانه نگه ندارید، چون با این کار نمی توانید در برابر خوردن آنها مقاومت کنید و در نهایت هم از آنها خواهید خورد. هر وقت هم دلتان آنها را خواست، به مغازه بروید و مقدار کمی از آنها را بخرید (مثلا یک پاکت کوچک از شیرینی مورد علاقه تان یا چیپس) و آن را نیز کم کم مصرف کنید.

* دهان خود را بلافاصله تمیز کنید. پس از خوردن خوراکی مورد علاقه تان، با نوشیدن آب یا زدن مسواک، طعم آن را در دهانتان از بین ببرید، زیرا اگر این طعم مطبوع، برای مدتی طولانی در دهان شما باقی بماند، ممکن است شما را تحریک کند تا مقدار بیشتری از آن را بخورید.

* برای تمایلات غذایی خود برنامه ریزی کنید. برنامه غذایی روزانه خود را مشخص کنید و  100 تا 150 کالری از کل کالری مصرفی روزانه تان را به تمایلات غذایی خود اختصاص دهید.

مطالعات جدید نشان داده اند برخی از افرادی که می خواستند لاغر شوند، در کنار اجرای یک رژیم لاغری1400 کالری، امیال غذایی خود را کنترل کردند و توانستند حدود 10 کیلو گرم از وزن اضافی خود را در طی 16 هفته کاهش دهند.  

افرادی که نباید خوراکی مورد تمایلشان را مصرف کنند:

اگر شما جزء افرادی هستید که با دیدن و خوردن کمی از خوراکی مورد علاقه تان، نمی توانید جلوی خود را بگیرید و وسوسه می شوید تا مقادیر زیادی از آن را بخورید، به توصیه های زیر عمل کنید:

* سعی کنید ذهنتان را از خوراکی مورد علاقه تان منحرف کنید. مثلا با خواندن یک کتاب داستان، یا تماشای یک فیلم و یا حتی خوردن غذاهای دیگر. شاید اول، انجام این کار سخت باشد، ولی پس از مدتی این اشتیاق، به راحتی در شما کنترل می گردد، نه آن که حذف شود.

* یک پیاده روی 15 تا 20 دقیقه ای داشته باشید. 15 تا 20 دقیقه، مدت زمان متوسطی است که طول می کشد تا افراد بتوانند تمایل خود به مصرف خوراکی مورد علاقه شان را با انجام ورزش یا پیاده روی سرکوب کنند.

استشمام نعناع

* با استشمام یک بو مثلا بوی نعنا، تمایل غذایی خود را سرکوب کنید. بر اساس نتایج یک مطالعه مشخص شد، افرادی که در طی روز، چندین بار بوی نعناع را استنشاق نمودند، حدود 2800 کالری، انرژی کمتری در طی هفته دریافت کردند، زیرا با تمرکز روی یک رایحه، توجه شما از تمایلات غذایی منحرف می گردد.

* با یک دوست، تماس تلفنی بگیرید. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که خوردن غذاهای راحت الحلقوم، روشی برای مقابله با استرس ها است، به عبارتی دیگر گاهی از غذا خوردن به عنوان ابزاری برای آرام شدن و رفع ناراحتی ها، استفاده می گردد. به همین دلیل مواقع پریشانی و ناراحتی، سراغ شیرینی جات می روید. بهتر است در این شرایط به جای درد و دل کرن با شیرینی ها، با دوست تان تماس بگیرید، یا با همسرتان قدری پیاده روی یا ماشین سواری کنید.

* با تمایلات غذایی خود دشمنی نکنید و بین خود و تمایلات غذایی تان صلح برقرار کنید. مطالعات نشان داده است افرادی که با تمایلات غذایی خود دشمنی ندارند، بهتر می توانند در برابر آنها مقاومت کنند. اگر یک تمایل غذایی به ذهنتان خطور کرد، لازم نیست خیلی سخت بگیرید و فورا با آن مقابله کنید، زیرا اگر بخواهید آن را کاملا از بین ببرید، تمام تمرکز ذهنی شما روی آن خوراکی خاص قرار می گیرد و بدتر کار را برای خودتان سخت تر می کنید و چه بسا تمایل غذایی شما، بیشتر شود. این موضوع به ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا کنترل شدید علائق کودکان به تنقلات، اشتیاق آنها را دو برابر خواهد کرد.

پس با تمایلات غذایی خود نجنگید و با افکارتان در مورد آنها زندگی کنید، ولی به افکارتان اهمیت ندهید. به این ترتیب به تدریج افکار و تمایلات غذایی تان، کمرنگ می شوند.

یک راه برای حل این مشکل این است که: فکر کنید چه اهدافی را دوست دارید در زندگی تان دنبال کنید و چه چیزهایی را از زندگی تان خارج کنید، ولی تمایلات غذایی، شما را از انجام آنها باز می دارند؟ مثلا شاید دوست دارید آنقدر لاغر و متناسب شوید که بتوانید یک لباس خوش دوخت را در عروسی یکی از اقوام بپوشید؟ مشخص کردن اینکه نهایتا چه چیز در زندگی برای شما مهم است اجازه می دهد که هدفتان بیشتر از تمایلات غذایی، به رفتارها و عمکلکردهایتان جهت بدهد. 

* هیچ وقت گرسنه نمانید. شما می توانید در کنار لذت بردن از غذاهای مطبوع و بدون گرسنگی کشیدن، کاهش وزن یابید و این باعث می شود از محرومیت ها و محدودیت ها به سمت آزادی و راحتی حرکت کنید.

به دلیل اشتیاق بیش از حد به مواد غذایی پُرکالری، در مراحل اولیه مجبور به حذف این خوراکی ها از برنامه ی غذایی خود هستید، ولی باید دقت کنید که غذاهای سالم را حذف نکنید. به عبارت دیگر گرسنگی در طی روز، علاقه شما را به این وسوسه های غذایی بیشتر می نماید. پس از اینکه مدتی برنامه غذایی کنترل شده را رعایت کردید، حتی می توانید بدون ترس در هفته قدری هم شیرینی بخورید، فقط باید مقدار خوردن آنها را کنترل کنید و از غذاهای سالم و کم چرب، و سالاد و سبزیجات فراوان استفاده نمایید.

اگر شما به شیوه صحیح غذا بخورید و غذاهای سالم را مصرف نمایید، هرگز گرسنه نخواهید ماند. افراد بسیاری هستند که روزانه 3 وعده غذایی اصلی و 2 تا 3 میان وعده می خورند، اما دریافت کالری آنها متناسب است و تمایلات غذایی دیگر، آنها را آزار نمی دهد.

* برای کنترل وسوسه های غذایی، نیاز به یک دوره مشاوره لازم است. شاید شما کالری همه مواد غذایی را بدانید، ولی به دلیل آن که در کنترل وسوسه های غذایی خود ناموفق هستید،  نیاز به یک برنامه ریزی مدون و آموختن روش هایی برای کنترل اشتیاق بیش از حد غذایی خود دارید.

ولی برای کنترل وزن خود همیشه به فرد و یا برنامه ای که غذاهای روزمره شما را دیکته کند، نیاز نخواهید داشت و در طی یک دوره کوتاه مدت خواهید توانست هم از این خورکی ها لذت برده و هم زندگی سالمی داشته باشند. باشید.

اندرمضرات حسادت

سلام وهمیشه اوقات شما دوستان وخوانندگان گرامی و معزز بخیر اصولا مشغله کاری زیاد بنده و عدم علاقمندی به برنامه های tv موجب شده است که  وقت کمتری را برای دیدن این جعبه جادویی گذاشته و بدین لحاظ ترجیح میدهم که در دنیای مجازی به مطالعه اخبار سایت ها و همچنین گفتگوی با دوستان از طریق چت و یا مطالعه وسر کشی به وبلاگ دوستان بپردازم لیکن سعی و توصیه اهل منزل برانم داشت تا امشب را به تماشای سریال مسافران بنشینم و برایم نکات پایانی این قسمت در انجایی که اطلاعات زمینی ها را برای ساکنان سایر کرات ارسال میکند نکاتی بس جالب امد بدین نحو که : 

انسانهای کره خاکی در بحث محیط زیست گونه هایی از جانوران یا گیاهان را بنام گونه های تحت الحفاظه شناخته و برنامه ریزی میکنند تا انها را در تیر رس قرار نداده و به عبارتی منقرض نسازند لیکن این محدودیت تمایلات را برای هدفگذاری بیشتر کرده و این نوع از گونه را بشکلی فزاینده در معرض انقراض قرار میدهد 

 و یا اینکه : 

در این کره گونه هایی از انسانها بشدت در حال انقراضند انهایی که پاکند  در خدمت مردمند   دزد نیستند  دروغ نمیگویند  امانتدار خوبی هستند  خدمتگزارند و............ 

لذا با خود اندیشیدم که چه نکته ای بارز را بیان کرد که در جنجالیهای زندگی روزمره خویش توجه جدی بدان نداریم و......... 

واما مبحث امروز که بازهم از ایمیلهای دریافتی روزانه دارم در خصوص صفت رذیله انسانها بنام حسادت است و نحوه برخورد با حسودان بنابراین پای خواندن ان نشسته و امید که بتوانیم اینگونه صفات را از جامعه انسانی دور کرده و در کمال ارامش زندگی کنیم . 

امید که مورد توجه قرار گیرد: 

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت! طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت! طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت تا شما، کارها و دستاوردهایتان را پایین آورده و تحقیر کنند. این دشمنان، یا اصطلاح مهربانانه تر آن، همکاران حسود، اگر به حال خود رها شوند، ممکن است مانعی بر سر راه پیشرفت شما شوند و یا تله هایی برای در دام افتادن شما ترتیب دهند.

مشخص ترین همکاران حسود به راحتی قابل شناسایی هستند، از آنجا که در هر تلاشی که می کنید، به رقابت با شما برمی خیزند. زیرک ترین این دشمنان معمولاً پی فرصت مناسبی برای تحقیر شما به خاطر شکست ها و اشتباهاتتان هستند.

من که خود با انواع مختلفی از این دشمنان در رده های مختلف شرکت برخورد داشته ام، در این مقاله می خواهم شما را با دو روش اصلی در برخورد با این افراد آشنا کنم: (1) خنثی کردن حسادت آنها، و (2) تلافی کردن کارهایشان.

(1) خنثی کردن حسادت دشمنان

آیا رفتار شما شایسته ی سرزنش و عیب جویی است؟ آیا کاری کرده اید که باعث شعله ور شدن هر چه بیشتر حسادت آنها شده است؟ آیا دیگران را تحقیر می کنید و موفقیت های خودتان را به رخ می کشید؟

اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید، چون قصد ندارید که خودتان اسباب تنفر دیگران را فراهم کنید. اگر متوجه شدید که خودتان رفتارها و برخوردهایی ناشایست و منفی داشته اید، باید هر چه سریعتر آنها را تغییر دهید. در واقع، تا می توانید صمیمی و فروتن باشید و ارزش دیگران را بالا ببرید. با تقسیم موفقیت هایتان با همکارانتان، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و به آنها نیز درس موفقیت بدهید.

اگر در گذشته بیش از حد متکبر و مغرور بوده اید، خود را تغییر دهید و سعی کنید با دشمنانتان صلح برقرار کنید. به خاطر کار، اعتبار، و سلامت روانیتان، باید تا می توانید از هرگونه مجادله یا احساس بد و منفی دوری کنید. اگر اینکار را به خاطر ترس از عکس العمل دشمنانتان انجام دهید، مطمئن باشید که آنها متوجه این مسئله خواهند شد. پس باید این تغییر از ته قلب و مخلصانه باشد.

جلب احترام همکاران

آیا تا به حال سعی می کردید که خود را نفر اول و از همه کس بالاتر نشان دهید؟ بدانید که هیچوقت برای جبران اشتباهات گذشته دیر نیست. سعی کنید از این به بعد، همکاران و سایر افراد گروه را مقدم بر خود بدانید. مطمئن باشید اگر بتوانید حمایت، پشتیبانی و احترام اطرافیان خود را جلب کنید، با نیروی بیشتری می توانید در برابر کارشکنان مقاومت کنید. اگر فرد حسود را از سایرین جدا کنید، ممکن است آتش حسادت او نیز کم کم فروکش کند.

اعتماد به نفستان را بالا ببرید...

تا نیازی به حسودی نسبت به دیگران نداشته باشید...

بر حسادت آنها پیشدستی کنید

اگر بتوانید همکار ناراضی و ناخشنود خود را زود شناسایی کنید، خواهید توانست بر حسادت او پیشدستی کنید. هرجا که لازم باشد امتیاز بدهید. فروتن باشید، اما نه به آن اندازه که شایستگی هایتان ناشناخته بماند. نکته اینجاست که باید قبل از شعله ور شدن آن حس حسادت، از آن جلوگیری کنید.

همکارانتان را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید. سعی کنید خودتان حسود نباشید، چون این نوع احساسات خیلی زود برملا می شوند. اگر در خودتان نیز حس حسادت و رفتارها و عملکردهای منفی مشاهده می کنید، باید انتظار برخورد مشابه نیز از دیگران داشته باشید.

(2) تلافی کارهای حسودان

اگر نتوانستید حسادت همکارانتان را خنثی کنید، باید برای حفظ اعتبار و شهرت خود در محل کار، واکنش نشان دهید. باید هرطور شده تلاشهای همکارن حسود خود را برای بی اعتبار کردن خود نابود کنید.

اگر عملیاتی افترا آمیز و بدگویانه برعلیه شما از جانب یکی از همکاران حسود آغاز شد، وظیفه ی شما این است که کاری کنید تا خلاف آن حرف ها ثابت شود. سعی نکنید شما نیز کاری مشابه با او انجام دهید، چون این فقط شدت توهین های او را افزایش خواهد داد. همیشه سعی کنید لبخند زده و سرحال نشان دهید (اما نه بیش از حد)، سخت کار کنید، و سعی کنید از هرگونه غیبت و بدگویی از طرف مقابل نزد سایرین اجتناب کنید و تاکتیک های زیر را به کار گیرید.

بین افراد رده بالای شرکت، حامی پیدا کنید

یکی از اولین کارهایی که برای دفاع از خودتان باید انجام دهید، این است که به دنبال حامی و پشتیبان باشید. با تجربه ی من، هرچه این حامیان را از افراد رده بالاتر محل کارتان انتخاب کنید، موفقیت آمیزتر خواهد بود. چون اگر پای یکی از مدیران رده بالا هم در میان باشد، دشمنان تمایل کمتری به در افتادن با شما پیدا خواهند کرد.

به هیچ وجه سعی نکنید خود را ضعیف و شکننده نشان دهید. خیلی راحت پشت درهای بسته با او بنشینید و مشکلاتتان را با او درمان بگذارید، و او را از همه ی ماجرا بااطلاع کنید.

از همه تخلفات آگاه باشید

کلیه مواجهات و مباحثات خود را با فرد حسود در خاطر خود نگاه دارید، و سعی کنید از آن واقعه مدرک جمع کنید. حرفه ای عمل کنید. اگر او زشت و ناشایست رفتار کرد، شما مثل او رفتار نکنید. ممکن است او نیز وقایع را ثبت و ضبط کند. اگر یک ایمیل تند و زننده دریافت کردید، آن را نگاه داشته و به هیچ وجه پاسخ ندهید. اطمینان حاصل کنید که هیج یک از حرفهایتان را به صورت نوشته نداشته باشد. اگر لازم می بینید که آن توهین ها و حرف های زشت را پاسخ دهید، آن را به صورت شفاهی انجام دهید.

به آنها فرصت دهید تا از ادعای خود صرفنظر کنند

نباید دشمنان خود را به حالت دفاعی، تهدید شده و بیچاره ببرید. به خاطر داشته باشید: شما می خواهید این مجادله را به پایان برسانید، پس به آنها فرصت تغییر عقیده و برگشتن از ادعای خود را بدهید. برای نگاهداشتن رابطه تان، گهگاه به او امتیاز بدهید. مثلاً اگر دشمنتان معمولاً خوش برخورد است، به آن رفتار اعتماد کنید، اما نه کورکورانه. ممکن است او به طریقی بخواهد عذر خواهی کند، بدون اینکه غرورش جریحه دار شود. اما هیچوقت شما با شدیدتر کردن آزار و اذیتتان، ن را قربانی نکنید، بخشنده و رئوف باشید.

بهترین نتیجه را بگیرید!

برخورد با همکاران حسود موقعیت دشواری است که همه از آن فراری هستند. اما شما می توانید با فرونشاندن حسادت آنها قبل از اینکه مشکل ساز شود، همه چیز را به خوبی برطرف کنید. اما اگر با این روش راه به جایی نبردید، باید درصدد تلافی برآیید، شاید از این طریق پی به اشتباه خود ببرند. در هر حال باید هوشیار باشید و حرفه ای عمل کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید .

مضرات نوشابه های گاز دار

اجازه میخواهم بدون مقدمه برم سراغ اصل مطلب چرا که بالغ بر نیمساعت از وقتم را با تایپ کندی که دارم صرف اوردن مقدمه ای در باب عوارض مصرف مواد قندی و غذاهای پرچرب کردم و تواما مطلبی را نیز از ایمیل برای شما دوستان منتشر کردم که در انتشار مواجه با عدم پشتیبانی خط در اینترنت شده و همه رشته هایم پنبه شد بنابراین با این اوصاف رمقی برای بازنویسی مجدد نداشتم و الحال مطلب مذکور را منتشر امید که مورد استفاده قرار گیرد:  

تا حالا دقت کردی وقتی یک نوشابه می خوری،چه اتفاقی می افته؟  

10 دقیقه بعد:
10 قاشق چای خوری شکر وارد بدنتان میشود،میدانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی شوید؟چون اسید فسفریک،طعم آن را کمی میگیرد و شیرینی اش را خنثی میکند.

20 دقیقه بعد:
قند خونتان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین می شود،کبدتان شروع میکند به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد:
حالا دیگه جذب کافئین کامل شده،مردمکهای چشم گشاد می شود،فشار خونتان بالا میرود و در پاسخ به این حالت،کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می کند.گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.


45 دقیقه بعد:
ترشح دوپامین افزایش پیدا میکند و مراکز خاصی در مغز حالت سرخوشی ایجاد میکنند،تحریک میشوند.این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می شود.

60 دقیقه بعد:
اسید فسفریک موجود در نوشابه،داخل روده کوچک،به کلسیم،منیزیم و روی میچسبد.متابولیسم بدن افزایش پیدا میکند.میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی،دفع هر چه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می شوند.

مدتی بعد:
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرار آور) وارد عمل میشود.حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود،بیش از پیش از طریق ادرار دفع می شوند و به همراه آن مقادیر زیادی آب،سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست می رود.

مدتی بعدتر:
کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می کند و نوبت به افت قند می رسد.در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر میشوید یا خیلی کرخت و بی حال.حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید دفع کرده اید،آبی که میشد به جای اسید و کافئین و شکر ،حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد.تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین میرود و شما هوس یک نوشابه دیگر میکنید.

هوس نوشابه نکردید؟